Lähes puolet uusia päättäjiä yhtymän ja seurakuntien luottamuselimissä

Minun kirkkoni

Kouvolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto sekä Anjalankosken, Elimäen, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan seurakuntaneuvostot saivat paljon uusia kasvoja sunnuntain 18.11. seurakuntavaaleissa. Yhteiseen kirkkovaltuuston valituista 51 päättäjästä lähes puolet eli 24 on uusia. Seurakuntaneuvostoista eniten uudistuivat Kouvola ja Valkeala. Uusia päättäjiä seurakuntaneuvostoissa on yhteensä 32 eli lähes puolet.

Menestynein ehdokaslista oli Elimäen Kirkon puolesta -lista, joka keräsi 83,3 % äänistä. Iäkkäin läpimennyt ehdokas on Jussi Raukko, 83, Anjalankosken seurakunnasta ja nuorin Kasimir Laine, 18, Kouvolasta. Alle 30-vuotiaita meni läpi kuusi.

”Nuorten esiinmarssi ilahduttaa”

Äänestysaktiivisuus laski jokaisessa Kouvolan seurakuntayhtymän seurakunnassa viime vaaleista parilla prosenttiyksiköllä. Seurakuntayhtymän äänestysprosentiksi tuli 9,9. Aktiivisimmin äänestettiin Valkealassa (11,1 %). Vähiten vaalit kiinnostivat Kouvolan seurakunnassa (9,3 %). Kouvolan seurakunnissa annettiin seurakuntavaaleissa yhteensä 5209 ääntä.

Kouvolan kirkkoherra ja vaalilautakunnan puheenjohtaja Keijo Gärdström näkee monen vanhan ääniharavan luopumisen yhtenä selityksenä alhaiselle äänestysinnokkuudelle.
– Nuorten esiinmarssi ilahduttaa, Gärdström toteaa.

Talouden näkymät ja kiinteistökysymykset haastavat päättäjät

Yhtymän ääniharava oli jälleen kuusankoskelainen Tuula Rikala, joka kiittelee äänestysmahdollisuuden tuomisesta esimerkiksi kauppakeskuksiin.

– Seurakuntayhtymän tulevan vaalikauden tärkeimmät haasteet ovat varmasti talouden näkymät ja kiinteistökysymykset. Millaisia tiloja tarvitsemme ja miten paljon? Myös se, miten teemme seurakunnan toimintaan osallistumisen ja kirkon jäsenyyden mielekkääksi ihmisille on entistäkin tärkeämpää, Rikala toteaa.

Seurakuntavaalien 2018 tulokset.

2018-11-20 13:54:00.0