3500 äänesti Kouvolassa seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikolla

Kouvolan seurakuntayhtymässä äänesti 3499 henkilöä seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikolla 6.-10. marraskuuta. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 18. marraskuuta.
Prisman ennakkoäänestys 9.11.2018. Keijo Gärdström ja äänestäjät. Kuva Laura Blom_M.jpg

Kouvolan seurakuntien toinen yhteinen ennakkoäänestyspiste oli Prismassa. Äänestäjiä avustamassa Kouvolan kirkkoherra Keijo Gärdström.

Vahvistamattomien ennakkoäänitietojen mukaan äänestysaktiivisuus laski 541 äänen verran Kouvolan seurakuntayhtymässä. Alustava ennakkoäänestysprosentti Kouvolassa on 6,7. Vuoden 2014 Kouvolan seurakuntayhtymän ennakkoäänestysprosentti oli 7,1, ja vuoden 2010 vaaleissa 6,3.

Kouvolan seurakuntien yhteisissä ennakkoäänestyspisteissä Prismassa äänesti 350 ja Veturissa 368 henkilöä.

Ennakkoon sai äänestää missä päin Suomea tahansa, joten alustavissa ennakkoäänimäärissä on mukana kaikki Kouvolassa annetut äänet ennakkoäänestysaikana. Muissa seurakunnissa annettuja Kouvolan seurakuntiin kuuluvia ennakkoääniä saapuu eri puolilta Suomea tämän viikon aikana, ja vastaavasti Kouvolasta lähetetään muiden seurakuntien äänet eteenpäin.

Ennakkoäänestysprosentti nousujohteinen Elimäellä ja Valkealassa

Vahvistamattomien ennakkoäänimäärien mukaan seurakuntavaalien ennakkoäänestysprosentti nousee kahdessa ja laskee kolmessa Kouvolan seurakunnassa vuoteen 2014 verrattuna.
Anjalankosken seurakunnassa äänestäjiä kävi ennakkoäänestysviikolla 799, ja alustava ennakkoäänestysprosentti on 8,7 (äänioikeutettuja 9212).
Elimäen seurakunnassa ennakkoon äänesti 438 henkilöä, jolloin äänestysprosentiksi muodostuu tässä vaiheessa 8,6 (äänioikeutettuja 5090).
Kouvolan seurakunnassa ennakkoääniä annettiin 798, ja äänestysprosentti on 4,4 (äänioikeutettuja 18 217).
Kuusankosken seurakunnassa äänesti ennakkoon 921 henkilöä, ja äänestysprosentti on 7,1 (äänioikeutettuja 12 891). Jaalan kappeliseurakunta kuuluu Kuusankosken seurakuntaan.
Valkealan seurakunnassa ennakkoäänestäjiä oli 543, jolloin alustavaksi ennakkoäänestysprosentiksi tulee 7,6 (äänioikeutettuja 7112).

Yhteensä Kouvolan seurakuntayhtymään kuuluvissa seurakunnissa on 52 522 äänioikeutettua.

Viime viikolla seurakuntavaaleissa annetut ennakkoäänet ovat vielä vahvistamattomia. Ennakkoäänimäärät vahvistuvat seurakuntavaalien tulosiltana 18. marraskuuta.

Sunnuntai 18.11. on vaalipäivä

Seurakuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 18. marraskuuta. Vaalipäivänä seurakuntalainen voi äänestää vain oman seurakuntansa, jossa hän on kirjoilla, äänestyspaikoissa. Vaalisunnuntaina seurakuntavaalien äänestysaika on valtakunnallisesti klo 11–20 välillä kaikissa seurakunnissa.

Äänestyspaikat Kouvolassa 18.11. klo 11-20
Anjalankosken seurakunta: Sippolan kirkko