Kirkonkellot soivat Kansainvälisenä rauhan päivänä 21.9.

Kouvolan Keskuskirkon kellotapuli

Myös Kouvolan Keskuskirkon kellot soivat Kansainvälisenä rauhan päivänä 21. syyskuuta klo 19.

Perjantaina 21.9. kirkonkellot soivat muistutuksena rauhan ja kulttuuriperinnön merkityksestä Euroopassa ja maailmassa. Kouvolassa kellot soivat perjantaina klo 19 Elimäen, Kuusankosken ja Valkealan kirkoissa sekä Kouvolan Keskuskirkossa. Kouvolassa kellojen soitto keskittyy kirkkoihin, joiden automatisoitu tekniikka mahdollistaa kellonsoiton ajastamisen.

Yhteinen kirkonkellojen soitto –tapahtuma on Eurooppalaisen kulttuuriperintövuoden tapahtuma. Idean takana ovat saksalaisten kaupunkien liitto, Saksan evankelisen kirkon kulttuuritoimisto, Saksan katolisten Boniface-seura ja Saksan kulttuuriperintökomitea, jotka kutsuvat kaikkia kellojen omistajia soittamaan kellojaan Kansainvälisenä rauhan päivänä perjantaina 21.9. klo 19:00 (18:00 CEST). Suomalaisten kirkkojen lisäksi satoja eurooppalaisia kirkkoja muun muassa Saksasta, Belgiasta, Tsekistä, Puolasta ja Virosta on ilmoittautunut mukaan.

Kellojen äänet rytmittävät elämää

Kirkonkellojen soittamisella on pitkät perinteet koko Euroopassa. Kellojen äänet ovat rytmittäneet sekä maallista että uskonnollista elämää: kellojen soittaminen kuuluu moniin seremonioihin, mutta soittamisella viestitään myös arkisesta ajan kulumisesta. Kellojen äänet herättävät meissä monenlaisia muistoja ja niiden ääni on monille tärkeä. Kellojen soittoon liittyvät tavat ja perinteet ovat osa sekä paikallista että eurooppalaista kulttuuriperintöä.

2018-09-19 12:04:00.0