Jaalassa tavoitteena virkata 100 istuinalustaa 140-vuotiaaseen kirkkoon

Jaalan kirkkoon virkataan istuinalustoja.

Jaalan kirkko täyttää tänä vuonna 140 vuotta ja sen kunniaksi jaalalaiset aikovat virkata 100 istuinalustaa puupenkeille.
– Tarkoitus on lainata istuinalustoja tapahtumia varten ja ne voi palauttaa taas seuraavaa käyttöä varten, kertoo Jaalan kappalainen Minna Tanska, jonka ajatuksesta istuinalustojen virkkaustalkoot lähtivät liikkeelle.
– Mielestäni kirkon penkit ovat kovia ja talvella kylmiäkin. Itse virkatuista istuinalustoista tulee lämmin kädenojennus vierailijoille, kertoo puolestaan Jaalan lähetyssihteeri Susanna Roitto.

Virkkuuidea jalostui Jaalan kirkonkylän kinkereillä Irmeli Salosen kodissa.
– Jaalan lähetyspiirissä on käynyt vähänlaisesti väkeä ja mietin sille vaihtoehtoja. Minnan ehdotettua istuinalustojen virkkausta innostuin heti, kertoo Susanna Roitto. – Sipun Leena oli lahjoittanut Irmelille muutaman kauniin alustan ja oli itse paikalla. Niinpä taitaja ja tekijät olivat samassa tilassa ja idea alkoi elää, kertaa Roitto. – Olin juuri hakenut peräkärryllisen matonkuteita, joten materiaalitkin olivat valmiina, kertoo kappeliseurakunnan puuhanainen Irmeli Salonen.

Virkkuukirkossa saa tehdä käsitöitä

– Lähetyksen vastuuryhmän kokouksessa esittelimme idean muille ja ajatus sai kannatusta. Minna-pappi tuli ehdottaneeksi Virkkuukirkon järjestämistä. Luontevaksi ajankohdaksi tuli juhannuksen jälkeinen sunnuntai, joka on muuten hyvin hiljainen pyhä. Vähän käsityön ja jumalanpalveluksen yhdistäminen mietityttää, mutta papin siunaus rohkaisi meitä, kertoo Irmeli Salonen.

– Kerrankin on siis lupa tehdä käsitöitä kirkossa! Joidenkin on helpompi keskittyä kuuntelemiseen, kun samalla on käsillä jotain tekemistä. Mukaan voi ottaa oman käsityön tai kirkon takaosasta virkkuukoukun ja kuteita, kertoo Susanna Roitto.

– Emme me lankoja tai kuteita halua siunata vaan ne kädet ja ihmiset, jotka silmukoiden ja virkkausten kautta tekevät hyvää lähimmilleen. Lähetystyössä villasukkien siunaus on moninkertainen, kun ensin tekijä tulee siunatuksi työllään, ostaja saa lämpimät jalat tai lahjoittaa ne eteenpäin. Lisäksi tuotto menee siunaukseksi lähetyskentälle, iloitsee Roitto.

Kesäkahvilasta lähtölaukaus

Jaalan perinteinen lähetyskahvila Jaalan kirkossa toimii virkkausprojektin päämajana kesän ajan. Sieltä löytyy valmista kudetta, leikattavia kuteita, virkkuukoukkuja, ohjeita ja malleja.
– Jokainen saa osallistua kykyjensä ja voimiensa mukaan. Joku voi hakea materiaalit ja ohjeet ja tehdä työtä kotona, toinen virkata kesäkahvilassa kerroksen tai pari, tai vaikka koko päivän. Jollekin taas pelkkä kuteiden leikkaaminen kahtia voi riittää, sitäkin on mukavampi tehdä parityönä niin että toinen avaa paksua kudetta ja toinen leikkaa, Irmeli Salonen vinkkaa. – Ohjeetkin ovat summittaiset, jokainen kun tekee työtä käsialansa mukaan.

Jaalan kirkossa tapahtuu:

Jaalan kirkon 140 v. juhla 2.12. klo 10.
Tavoitteena 100 kpl virkattuja istuinalustoja.

Virkkukirkko su 24.6. klo 10 Jaalan kirkossa.
Oman käsityön saa ottaa mukaan, tarvikkeita myös kirkon takaosassa. Kirkkokahvilla virkkuuprojektin esittelyä.

Lähetyksen kesäkahvilaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
tiistaisin ja torstaisin klo 10-15 Jaalan kirkon seurakuntasalissa 5.8. saakka.

2018-06-18 09:49:00.0