Miten ohjata ja tukea rikoksen uhria?

Valkealan seurakunta ja Rikosuhripäivystys järjestävät luentotilaisuuden Valkealan seurakuntakeskuksessa 9. toukokuuta.

Tilaisuudessa Rikosuhripäivystyksen Kymenlaakson alueen toiminnanohjaaja Marjukka Suurpää luennoi aiheesta, miten ohjata ja tukea rikoksen uhria.

– Kanssaihmisten, läheisten tai vaikkapa naapurin on mahdollisuus tukea ja antaa tietoa, kun kohdalle osuu ikävä kokemus tai muu arkea vaikeuttava ja kuormittava asia. Juuri se mikä aiheuttaa meissä avuttomuutta, Suurpää kertoo.

– Meistä kuka tahansa voi joutua rikoksen uhriksi tai todistajaksi. Tiedon levittämisen kautta seurakunta haluaa osaltaan tukea henkilöä, joka työssä, kotona tai ystävien kanssa on kokenut avuttomuutta vaikean tilanteen edessä, kertoo Valkealan seurakunnan diakoni Marita Pilvistö-Viljanen.

– Tilaisuus on suunnattu ihan kaikille ja kaikenikäisille ihmisille, niin ammatissaan kuin yksityiselämässään rikosuhripäivystyksen toiminnasta ja auttamismahdollisuuksista kiinnostuneille, Pilvistö-Viljanen jatkaa.

Yhteisvastuukeräyksen tuotot mahdollistavat teematilaisuuden

Tilaisuus toteutetaan Yhteisvastuukeräyksen tuotolla. Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 10 prosenttia ohjataan seurakunnan omaan käyttöön. Valkealassa osuus kohdennetaan Yhteisvastuun vuositeemaan liittyvän toiminnan tukemiseen paikallisen yhteistyökumppanin kanssa. Viime vuonna Yhteisvastuukeräyksen teemana oli ihmiskauppa.

Kevättalven aikana Kouvolan ev. lut. seurakuntien ja Rikosuhripäivystyksen yhteistyössä toteutettuja luentoja on pidetty myös Korialla ja Kouvolassa.

ke 9.5. klo 13–16 Valkealan seurakuntakeskus, Yläsali, Kalevantie 14
Oletko ollut rikoksen uhri tai todistaja? Tule kuulemaan Rikosuhripäivystyksen toiminnasta. RIKUn Kymenlaakson alueen toiminnanohjaaja Marjukka Suurpää: Miten ohjaan ja tuen rikoksen uhria? Väliaikatarjoilu.

Rikosuhripäivystys ja Yhteisvastuu

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) tehtävä on parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa muun muassa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. Rikosuhripäivystyksen palvelupiste Kouvolassa sijaitsee osoitteessa Keskikatu 13, 3. krs. Toimintaa rahoittaa Oikeusministeriö ja STEA.

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa.

2018-04-06 09:32:00.0