Kohti sovintoa sisällissodan muistovuonna 2018

Kouvolan seurakunta järjestää sisällissodan muistoseminaarin 10. maaliskuuta, ja sunnuntaina 11. maaliskuuta vietetään kaikissa Kouvolan alueen seurakunnissa sovintosunnuntaita. Sovintosunnuntaina radioidaan jumalanpalvelus suorana Kuusankosken kirkosta.

Sisällissodan syttymisestä tuli tammikuun lopulla kuluneeksi sata vuotta. Suomen evankelis-luterilainen kirkko kutsuu viettämään vuoden 1918 muistoa uusilla, vanhoista jakolinjoista vapailla tavoilla ja antamaan tilaa ihmisten kertomuksille. Samalla etsitään sovitusta ja yhteistä pohjaa, joka voi näyttää tietä eteenpäin ja antaa toivoa sisällissotien repimälle maailmalle.

Kouvola 1918 –muistoseminaari 10.3.

Kouvolan seurakunta järjestää Kouvola 1918 –muistoseminaarin lauantaina 10. maaliskuuta kello 12 Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa. Seminaarin teemana on Sisällissota kouvolalaisten silmin - yhteistä sovintoa rakentamassa. Tapahtumassa huomioidaan sekä punaisten että valkoisten näkökulma alustuksissa ja lauluissa. Everstiluutnantti Vesa Valtonen kertoo jääkäriliikkeen merkityksestä, opetusneuvos Sakari Viinikaisen aiheena on Sisällissotaa Kouvolassa 1918, toimittaja, kirjailija Mirja Turunen kertoo Kouvolan veripelloista ja kulttuurineuvos Eero Niinikoski Sigfrid Sireniuksen työstä Kuusankosken teollisuusyhteisössä. Musiikkia kuullaan sisällissodan rintamien molemmilta puolilta Terhi Paukun, Iiro Palosaran sekä Teija Kapiaisen esittäminä.  Tilaisuuden isäntinä toimivat kulttuurineuvos Eero Niinikoski ja kirkkoherra Keijo Gärdström. Avaussanat lausuu kaupunginvaltuuston I varapuheenjohtaja Paula Werning. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Sovintosunnuntain messut Kouvolassa 11.3.

Keskuskirkko: Sisällissodan muistojumalanpalvelus klo 10.

Kuusankosken kirkko: Jumalanpalvelus klo 10. Jumalanpalvelus radioidaan suorana Yle Radio 1 –kanavalla. Kappalainen Mirva Lehtinen saarnaa, liturgina on seurakuntapastori Satu Leino. Kuusankosken kirkkokuoroa johtaa Jarmo Kukkonen. Urkurina Pekka Ainali.

Elimäen kirkko: Sisällissota 100 vuotta -messu klo 10. Messun jälkeen Sisällisota 100 vuotta -keskustelutilaisuus ja kirkkokahvit srk-keskuksen isossa salissa. Tilaisuuden jälkeen viedään kukkavihkot Elimäen kappelin hautausmaalle.

Myllykosken kirkko: Sovinnon messu klo 10.

Valkealan kirkko: Sisällissodan muistojumalanpalvelus klo 10.

2018-03-06 09:06:00.0