Yhteisvastuu torjuu tänä vuonna nälkää ja köyhyyttä

Yhteisvastuun 2018 tuotolla torjutaan nälkää ja köyhyyttä Suomessa ja ulkomailla. Valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys käynnistyy tänä vuonna avajaisjumalanpalveluksella Elimäen kirkossa. Jumalanpalvelus televisioidaan suorana Ylen TV1 -kanavalla 4. helmikuuta klo 10 alkaen. Kouvolan seurakunnissa avajaispäivän jumalanpalveluksissa kerätään kolehdit Yhteisvastuulle.
Yhteisvastuukeräys käynnistyy 4.2.2018.

Yhteisvastuukeräys 2018 käynnistyy sunnuntaina 4. helmikuuta teemalla Nälkä. Keräyksellä kootut varat kohdistuvat riittävän ravinnon turvaamiseen maailman katastrofialueilla eläville ihmisille. Kotimaassa tuetaan heitä, joille jokapäiväisiin ruokahankintoihin ei löydy kylliksi rahaa tasapainoilussa asumis-, terveys- ja ruokamenojen kesken.

Keräystuotosta 40 prosenttia kohdentuu Kirkon diakoniarahaston ja seurakuntien kautta taloudellisesti vaikeassa tilanteessa elävien suomalaisten auttamiseen. Oman seurakunnan toimintaan jää 20 prosenttia siitä summasta, mitä kukin seurakunta kerää. Seurakuntien osuutta keräystuotosta on tänä vuonna korotettu kymmenestä kahteenkymmeneen prosenttiin.

60 prosenttia tuotosta ohjautuu Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon ja sitä kautta täysimääräisesti hädänalaisten ihmisten avuksi. Yhtään kohdetta ei ole erikseen etukäteen nimetty, jolloin avun voi suunnata tilanteen mukaan joustavasti.

Keräyksen avajaisjumalanpalvelus 4.2. televisioidaan Elimäen kirkosta

Valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys 2018 avataan 4. helmikuuta klo 10 Elimäen kirkossa sanajumalanpalveluksella, joka televisioidaan suorana kanavalla Yle TV1. Jumalanpalveluksessa saarnaa Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen, ja liturgina toimii Elimäen seurakunnan kirkkoherra Kirsi Hämäläinen. Juhlajumalanpalveluksessa esiintyvät seurakunnan kirkkokuoro ja Korian ala-asteen kuoro. Kirkon Ulkomaanavun (KUA)  kansainväliset vieraat Moses Habib ja Lilian Musoki ovat mukana jumalanpalveluksessa Elimäen kirkossa. Elimäen seurakuntakeskuksessa kirkkokahvien jälkeen he kertovat Ulkomaanavun työstä.
Moses Habib toimii Kirkon Ulkomaanavun humanitaarisen työn asiantuntijana Etelä-Sudanissa. Hän on ollut mukana suunnittelemassa ja koordinoimassa muun muassa ruoka-apua. Lilian Musoki on Kirkon Ulkomaanavun projektipäällikkönä Yumbessa Pohjois-Ugandassa, jossa muun muassa sijaitsee Bidibidin pakolaisasutusalue.

Avajaisjumalanpalvelukseen toivotaan runsasta osanottoa kaikkialta lähiseudulta. Elimäen kirkkoon pyydetään saapumaan 4.2. kello 9.40 mennessä. Jumalanpalveluksessa laulettavia virsiä harjoitellaan Elimäen kirkossa torstaina 25.1. ja 1.2. kello 18 alkavissa virsi-illoissa.

Tule Yhteisvastuukerääjäksi!

Oman kortensa kekoon Yhteisvastuun hyväksi voi kantaa ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi kerääjäksi oman seurakunnan diakoniatyöntekijöille. Yhteisvastuutehtäviä löytyy myös osoitteessa www.vapaaehtoistyö.fi/kouvola, missä haluamaansa tehtävään voi ilmoittautua suoraan verkkosivun kautta.

– Otamme ilolla vastaan kerääjiä. Voit esimerkiksi tulla lipaskerääjäksi alueen kauppoihin vaikka tunniksi tai pariksi, sanoo diakoni Merja Pertamo Anjalankosken seurakunnasta.

www.yhteisvastuu.fi

www.kouvolanseurakunnat.fi/yhteisvastuu