Kouvolan seurakunnista erosi vähemmän väkeä vuonna 2017

Nuoria seurakunnan Sunnuntai Special -illassa Kouvolassa.

Kouvolan seurakuntien jäsenmäärä 31.12.2017 oli 63.177 jäsentä. Tammikuussa 2017 seurakuntayhtymän seurakunnissa oli 64.674 jäsentä. Jäsenmäärä väheni vuoden aikana 1.497 henkilöllä, mikä on 190 henkilöä enemmän kuin vuonna 2016.
– Ylivoimaisesti suurin osa kouvolalaisista haluaa edelleen olla seurakunnan jäsen, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, kirkkoherra Kimmo Ylikangas toteaa.

Jäsenkehitykseen vaikuttavat muun muassa kasteen ja muuton kautta jäseneksi liitettyjen määrä, kuoleman ja muuton kautta jäsenistöstä poistuvien määrä sekä kirkkoon liittyvien ja jäsenyydestä luopuvien määrä. Lopulliset, tarkistetut tilastotiedot Kouvolan seurakuntien jäsenistä valmistuvat tammikuun loppuun mennessä.

Kouvolan seurakunnissa 475 kastettua viime vuonna

Viime vuonna kuolleitten määrä oli edellistä vuotta alhaisempi, kuten myös kastettujen määrä. Seurakuntiin liitettiin kasteen kautta 475 jäsentä (v. 2016 kastettuja oli 506). Seurakuntien jäsenistä kuoli 926 henkilöä (v. 2016 kuoli 942 jäsentä).
Muuttoliikkeen erotuksena Kouvolan seurakuntien väkiluku väheni 463 henkilöllä. Kouvolan seurakuntayhtymän alueella muuttoliikettä syntyy myös yhtymään kuuluvien seurakuntien välillä. Kouvolassa on viisi evankelis-luterilaista paikallisseurakuntaa, joiden rajat noudattavat vuoden 2008 kuntarajoja. Muutto Kouvolan sisällä yli entisten kuntarajojen merkitsee seurakunnan jäsenelle kotiseurakunnan vaihtumista Kouvolan seurakuntayhtymässä.

Jokainen seurakunnan jäsen on mukana tekemässä hyvää

Kouvolan alueella väkiluvun laskusta viime vuonna 794 selittyy kirkosta eroamisilla. Kouvolan seurakunnista eronneiden määrä laski verrattuna vuoteen 2016, jolloin seurakunnan jäsenyydestä luopui 836 henkilöä.
– Seurakunta ei eroa ihmisestä, vaikka henkilö jättäisikin seurakunnan jäsenyyden. Kirkko haluaa tavoittaa kaikki kouvolalaiset, Kimmo Ylikangas muistuttaa.
Kirkon jäsenyydellä on kuitenkin suuri merkitys.
– Kouvolan alueella avuntarvitsijoiden määrä kasvaa jatkuvasti ja seurakunnan tehtävällä on koko ajan enemmän kysyntää. Seurakunnilta haetaan sekä taloudellista että henkistä turvaa. Jäsenet mahdollistavat sen, että seurakunta voi tehdä hyvää. Esimerkiksi tuemme diakonian kautta vaikeassa elämäntilanteessa olevia paikkakuntalaisia sekä varhaiskasvatustyön kautta lasten ja perheiden hyvinvointia. Jokainen seurakuntalainen mahdollistaa tämän hyvän tekemisen, Kimmo Ylikangas sanoo.

Kuvateksti: Kirkon jäsenyydellä on suuri merkitys. Nuoria Kouvolan seurakunnan Sunnuntai Special –illassa. Kuva: Anna-Karoliina Pelto.

Haluatko tietää lisää kirkon jäsenyydestä ja kirkkoon liittymisestä?

2018-01-16 12:42:00.0