Valkealassa esitetään uusi pääsiäisnäytelmä

Valkealan seurakunnan näytelmässä pääsiäisen tapahtumiin eläydytään tunteiden kautta.

Jeesus on kuvassa taustalla kädet kohotettuina siunaukseen. Kaksi näyttelijää keskustelevat etualalla.

Emmauksen tien kulkijat Irma ja Esko Olenius yhdessä Jeesusta esittävän Vesa Pyötsiän kanssa. Kuva: Ari Luomajoki

Valkealan seurakunnan Tunne pääsiäinen -näytelmässä nykyisyys ja Jeesuksen aika kohtaavat uudella tavalla. Katsoja pääsee eläytymään näyttelijöiden ja musiikin johdattamana pääsiäisen tapahtumiin. Näytelmä tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille. Musiikki kuljettaa monenlaisiin tunnelmiin ja esilaulajien kanssa osallistutaan yhteislauluihin. Valkealan seurakuntakeskuksessa kolme kertaa esitettävä näytelmä sopii kaikenikäisille.

Pääsiäisnäytelmä syntyy yhteistyön tuloksena

Näytelmän käsikirjoittaja, valkealalainen draamapedagogi Ulla Salo on ohjannut näytelmän yhdessä Valkealan seurakunnan nuorisotyönohjaaja Minna Nikin kanssa.

Pääsiäisnäytelmä syntyy yhteistyössä. Yli sadassa erilaisessa tehtävässä on ollut tekijöitä 7-vuotiaasta liki 90-vuotiaaseen. Näytelmän tapahtumia kuljettaa eteenpäin välillä nykyajassa viipyillen kaksi nuorta, Pilvi Hartikainen ja Elisa Tuviala.
– Isoja ja pieniä tehtäviä on paljon. Pääsiäisnäytelmän mahdollistavat kymmenet seurakuntalaiset erilaisissa tehtävissä – näyttelijät, laulajat, soittajat, puvustajat, lavastajat, leipojat, kahvittajat, somistajat, esirukoilijat, ompelijat, efektimiehet ja kuvaajat, Minna Nikki luettelee.

Edellisen kerran Valkealassa esitettiin pääsiäisnäytelmä vuonna 2019. Tämän vuotista näytelmää Minna Nikki kuvailee erilaiseksi.
– Vaikka ehkä tunnemmekin pääsiäisen ajan tapahtumat, niin havahdummeko siihen valtavaan tunnelataukseen, joka niihin sisältyy.

Monipuolista musiikkia ja yhteislauluja

Musiikki kuuluu olennaisesti näytelmään.
– On harvinaista, että tasokas yhdeksän soittajan kamariorkesteri on mukana pääsiäisnäytelmässä, Nikki sanoo.

Valerijs Avramenkon johdolla Valkealan kamariorkesteri tarjoaa elämyksiä myös klassisen musiikin ystäville. Valkealan eläkeliiton laulukerholaiset vahvistavat yhteislauluja siten, että jokaisen on helppo niihin osallistua. Maiju Laurila on harjoittanut esilaulajia ja Teemu Kääriäinen johtaa yhteislauluja. Näytelmässä kuullaan myös Sari Horpun soolo.

Reilun tunnin kestävä pääsiäisnäytelmä on maksuton. Esityksen jälkeen on kahvitarjoilu. Vapaaehtoinen kahviraha ohjataan seurakunnan lähetystyön kautta Viron kirkon kehitysvammaistyölle.

Tunne pääsiäinen -näytelmä Valkealan seurakuntakeskuksen yläsalissa

Esitykset la 23.3. klo 15, su 24.3. klo 15 ja ti 26.3. klo 18.
Vapaa pääsy. Näytelmä sopii kaikenikäisille.
Käsikirjoitus Ulla Salo. Tekniikka Heli Pajunen ja Harri Järvensivu. Organisaattori Minna Nikki.

Fri Mar 15 10:57:13 EET 2024