Mari Parkkinen ja Pekka Särkiö piispanvaalin toiselle kierrokselle

Kirkkoherra Mari Parkkinen ja vt. kirkkoherra Pekka Särkiö etenevät toiselle kierrokselle piispanvaalissa. Alustavan ääntenlaskennan mukaan Parkkinen sai 45,2 prosenttia annetuista äänistä ja Särkiö 25,9 prosenttia.

Valkoiseen albaan ja siniseen stoolaan pukeutunut punahiuksinen nainen hymyilee nojaten kaiteeseen. Viereis...

Piispanvaalin toinen kierros käydään 16.6. Mari Parkkisen ja Pekka Särkiön välillä.

Kirkkoherra Mari Parkkinen ja vt. kirkkoherra Pekka Särkiö etenevät toiselle vaalikierrokselle torstaina 25.5. pidetyssä Mikkelin hiippakunnan piispanvaalissa. Alustavan ääntenlaskennan mukaan Särkiö sai 25,9 prosenttia ja Parkkinen 45,2 prosenttia annetuista äänistä ensimmäisellä vaalikierroksella.

Alustavassa tuloslaskennassa äänimäärät jakautuivat neljän ehdokkaan kesken seuraavasti: vt. kirkkoherra Pekka Särkiö sai yhteensä 256 ääntä (25,9 %), kirkkoherra Sammeli Juntunen 213 ääntä (21,6 %), kirkkoherra Mari Parkkinen 447 ääntä (45,2 %) ja kansliapäällikkö Pekka Huokuna 72 ääntä (7,3 %). Vaalin äänestysprosentti oli 88,6. Piispanvaalissa on 1115 äänioikeutettua, joista puolet on pappeja ja puolet maallikkovalitsijoita

Kouvolan seurakunnat kuuluvat Kymenlaakson rovastikuntaan, jossa äänet jakautuivat alustavan laskennan mukaan seuraavasti: Pekka Särkiö 44 ääntä, Sammeli Juntunen 48 ääntä, Mari Parkkinen 110 ääntä ja Pekka Huokuna 12 ääntä.

Toinen vaalikierros on 16.6.

Vaalissa kukaan ehdokkaista ei saanut yli puolta annetuista äänistä, joten kaksi eniten ääniä saanutta ehdokasta eli Mari Parkkinen ja Pekka Särkiö jatkavat toiselle äänestyskierrokselle. Tuomiokapitulin istunto suorittaa äänten tarkistuslaskennan ja vahvistaa vaalin tuloksen istunnossaan 29.5.2023.

Mikkelin piispanvaalin toinen kierros Pekka Särkiön ja Mari Parkkisen kesken käydään 16.6.2023.

Uuden piispan on määrä aloittaa virassaan 1. syyskuuta 2023. Arkkipiispa Tapio Luoma vihkii hänet piispan virkaan Mikkelin tuomiokirkossa sunnuntaina 3. syyskuuta.

Ehdokkaat lyhyesti esiteltyinä

Vuonna 1963 syntynyt Pekka Särkiö on koulutukseltaan teologian tohtori. Hän toimii Kangasniemen seurakunnan vt. kirkkoherrana ja on toiminut kenttäpiispana vuodesta 2012 vuoden 2023 tammikuun loppuun asti. Särkiö on ollut myös mm. Keski-Lahden seurakunnan kirkkoherra. Pekka Särkiö on vihitty papiksi vuonna 1989.

Vuonna 1971 syntynyt Mari Parkkinen on koulutukseltaan teologian tohtori. Hän on toiminut vuodesta 2021 Imatran seurakunnan kirkkoherrana. Aikaisemmin Parkkinen on ollut mm. seurakuntapastorina Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa. Mari Parkkinen on vihitty papiksi vuonna 2010.

Thu May 25 16:19:00 EEST 2023