Piispanvaalin ehdokkaat haastattelussa Kouvolassa 25.4.

Piispanvaalin keskustelutilaisuus järjestetään Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa 25.4. klo 18. Mukana ovat kaikki neljä piispaehdokasta.

Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-sali.

Piispanvaalin keskustelutilaisuus Maria-salissa 25.4. klo 18 on kaikille avoin. Kahvitarjoilun yhteydessä on mahdollisuus tavata ehdokkaita. (Kuva: seurakuntayhtymän arkisto)

Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli järjestää piispanvaaliin liittyvän keskustelun Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa tiistaina 25. huhtikuuta kello 18. Tilaisuus on kaikille avoin. Mukana ovat kaikki neljä piispaehdokasta: vt. kirkkoherra, TT, dosentti Pekka Särkiö, kirkkoherra, TT, dosentti Sammeli Juntunen, kirkkoherra, TT Mari Parkkinen ja kansliapäällikkö, TM, rovasti Pekka Huokuna. Keskustelun juontavat asiantuntijat Ulla-Maija Harju ja Ari Tähkäpää. Tilaisuuden päätteeksi on kahvitarjoilu, jonka yhteydessä on mahdollista keskustella ehdokkaiden kanssa. Keskustelutilaisuutta voi seurata myös verkon välityksellä Mikkelin hiippakunnan YouTube-kanavalla.

1100 äänioikeutettua

Mikkelin hiippakunnan piispanvaalissa on noin 1100 äänioikeutettua, joista puolet on pappeja ja puolet maallikkovalitsijoita. Vaali toimitetaan torstaina 25. toukokuuta. Mikäli kukaan ehdokkaista ei saa yli puolta annetuista äänistä, järjestetään toinen vaalikierros kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan kesken. Toisen kierroksen vaalipäivä on perjantai 16. kesäkuuta.

Uuden piispan on määrä aloittaa virassaan 1.9. Arkkipiispa Tapio Luoma vihkii uuden piispan virkaan Mikkelin tuomiokirkossa 3.9.2023.

Piispan tehtävään on mahdollista nousta monenlaisista taustoista

Kuusankosken seurakunnan kappalainen, kirkolliskokousedustaja Mirva Lehtinen iloitsee siitä, että Mikkelin piispanvaalissa on neljä hyvää ehdokasta, joista jokaisella on hyvä tuntemus hiippakunnasta ja sen ihmisistä.
– Piispan tehtävään on mahdollista nousta monenlaisista taustoista, sen ovat aiemmat piispanvaalit osoittaneet. Jokaisella ehdokkaalla on vankkaa kannatusta tehtävään, ja sen vuoksi arvelen, että vaalissa nähdään toinen kierros, Lehtinen sanoo.

Piispan tehtävä vaikuttaa sivusta seuranneesta monipuoliselta ja työteliäältä.
– Osana piispainkokousta ja kirkolliskokousta Mikkelin hiippakunnan piispa pääsee vaikuttamaan kokonaiskirkon asioihin.  Piispa on myös suunnannäyttäjä, johtaja ja viestijä omassa hiippakunnassaan.

– Viimeksi piispanvaaleja käytiin loppuvuodesta 2008, jolloin Seppo Häkkinen valittiin piispaksi. Muistan hyvin jännittävän vaalikokouksen, jonka jälkeen sain soittaa notaarille Kiteen rovastikunnan äänituloksen. Tuolloin vaali ratkesi kahdeksan äänen erolla Häkkisen hyväksi, Mirva Lehtinen muistelee.

Lue lisää piispanvaalista ja tutustu ehdokkaisiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Apr 20 13:27:00 EEST 2023