Pääsiäinen Kouvolan seurakunnissa

Paasiaisalttari_kouvola_SM (4).jpg

Kuusankosken kirkossa voi kiertää pääsiäisalttareiden luona keskiviikkona 5.4. klo 17-19. Kuva: Viestinnän arkisto

Pääsiäinen on kirkkovuoden tärkein ja vanhin juhla, jota vietetään Jeesuksen ylösnousemuksen kunniaksi. Juhlan suomalainen nimi viittaa paastosta pääsemiseen. Kristityt ovat viettäneet pääsiäistä kristinuskon alkuajoista lähtien.

Pääsiäisen vietto alkaa palmusunnuntaina

Viikkoa ennen pääsiäistä vietetään palmusunnuntaita. Silloin huomio on samassa tapahtumassa kuin adventtina: Jeesuksen saapumisessa Jerusalemiin aasilla ratsastaen. Palmusunnuntain nimi viittaa palmunoksiin, joita ihmiset heittivät Jeesuksen eteen tielle. Palmusunnuntaista alkaa hiljainen viikko, jonka aikana muistellaan Jeesuksen kärsimyksiä ja viimeisiä vaiheita.

Hiljaisen viikon torstaina, kiirastorstaina, muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Pitkäperjantaina muistetaan Jeesuksen ristinkuolemaa syntien sovitukseksi. Pitkäperjantaita seuraavana hiljaisena lauantaina muistellaan Jeesuksen haudassa oloa. Pääsiäispäivä, sunnuntai, on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla ja kristikunnan suurin juhla. Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä. Toisena pääsiäispäivänä iloitaan ylösnousseen Kristuksen ilmestymisestä opetuslapsille. Pääsiäisyöstä alkaa pääsiäisviikko, joka kestää seuraavaan lauantaihin. Pääsiäisyöstä alkaa myös 50-päiväinen pääsiäisaika, joka päättyy helluntaihin.

Vietä pääsiäistä kanssamme

Kouvolan seurakunnat järjestävät perinteisten pääsiäiskirkkojen ja hartauksien lisäksi paljon erilaisia tapahtumia. Pääsiäisvaelluksilla pääsee hiljentymään pääsiäisen tapahtumien äärelle. Koko perheen pääsiäistapahtumissa koristellaan virpomavitsoja, seikkaillaan pupuradalla ja kurkitaan pääsiäisikkunoita. Pitkin hiljaista viikkoa järjestetään myös erilaisia konsertteja ja musiikkitilaisuuksia.

Kaikki pääsiäisen tapahtumat, jumalanpalvelukset ja hartaudet löytyvät verkko-osoitteesta kouvolanseurakunnat.fi/pääsiäinen.

Hiljenny pääsiäiseen

Su 2.4. klo 11-15 Kaikille avoin pääsiäisvaellus Kuusankosken kirkossa. Matkan pääsiäiseen voi tehdä itsenäisesti tai oppaan johdattamana.
Su-ke 2.-5.4. klo 17-21 Hiljainen vaellus mielen maisemiin Valkealan kirkossa. Kirkon tiloihin on rakennettu vaellus, jonka voi kulkea omaan tahtiin ja rauhoittuen pohtimaan omaa elämää.
Ke 5.4. klo 17-19 Kuusankosken kirkko avoinna hiljentymistä varten. Voit kiertää pääsiäisalttareiden luona ja viipyä hiljaisen viikon tapahtumissa.

Pääsiäisen puuhia ja tunnelmaa koko perheelle

27.3.-10.4. Pääsiäisikkunat Keskuskirkossa sekä Sarkolan ja Mielakan seurakuntakodeilla.
27.3.-16.4. Pupurata Koivistontalon pihalla. Liikunnallisia tehtäviä lapsille.
Ke 29.3. klo 17.30-19.30 Perheiden pääsiäisaskartelu ilta Niinirannassa, Leiritie 11. Ilmoittautuminen iltapalan vuoksi p. 0400 726828 tekstiviestillä. Jos askartelet virpomisoksia, tuo koristeltavat oksat tullessasi.
Su 2.4. klo 10 Palmusunnuntain perhekirkko Kuusankosken kirkossa, lapsikuoro Valonsäteet, Paski, Pellinen, Jääskeläinen.
Su 2.4.klo 16 Triadimessu perheille Myllykosken kirkossa. Messun jälkeen tapahtuma, jossa mm. pääsiäisaskartelua ja kirpputori.
Ke 5.4. klo 9.30 Pienten pääsiäiskirkko Jaalan kirkossa.
Ke 5.4. klo 18 Pääsiäisnäytelmä Inkeroisten kirkossa. Näytelmä pääsiäisen tapahtumista. Mukana näytelmässä seurakunnan työntekijöitä ja vapaaehtoisia.
Su 9.4. klo 10 Pääsiäispäivän perhemessu Jaalan kirkossa. Kirkkokuoro ja lastenkuoro Lauluvaunu. Lounas. Nähtävissä myös Jaalan kappeliseurakunnan YouTube-kanavalla.

Pääsiäiskonsertteja ja musiikkitilaisuuksia

Ma 3.4. klo 18 Musiikillinen hiljaisen viikon hartaus Kuusankosken kirkossa
Ti  4.4. klo 18 Musiikillinen hiljaisen viikon hartaus Kuusankosken kirkossa
Ti 4.4. klo 19 Hiljaisen viikon Ukraina-ilta Käpylän kirkossa. Ohjelmassa urkumusiikkia, laulua, yhteislaulua ja rukousta. Tervetuloa ukrainalaiset ja Ukrainan ystävät! Tilaisuus on avoin kaikille. Tulkkina toimii Arja Halttunen. Musiikista vastaa kanttori Eini Annukka Perälä. Tilaisuudessa ovat mukana myös diakoni Raisa Hautala ja pastori Matti Perälä. Tilaisuuden jälkeen on yhteinen iltateehetki seurakuntasalissa.
Pe 7.4. klo 18 Ristin juurella -konsertti Keskuskirkossa. Ohjelmassa mm. J. S. Bachin ja G. B. Pergolesin sekä suomalaisten säveltäjien kärsimysajalle tehtyä musiikkia. Emilia Vesalainen-Pellas, Anne Korpelainen ja Okko Lakka laulu, Terhi Paukku, piano ja urut. Vapaa pääsy, ohjelma 10 €.
Pe 7.4. klo 18 Pitkäperjantain Kuva ja musiikki -tilaisuus Inkeroisten kirkossa. Johanna Pesonen ja Viena Kontkanen johdattelevat kuvin ja sävelin pitkäperjantain sanomaan. Vapaa pääsy.
Pe 7.4. klo 18 Pitkäperjantain konsertti Kuusankosken kirkossa. Konsertissa kuullaan Bachin kantaatit Ville Perkkiön ja Salla Eskolan laulamana. Mukana kamariorkesteri. Vapaa pääsy, ohjelma 10 €.
Su 9.4. klo 18 “Ylösnoussut Kristus” -konsertti Myllykosken kirkossa. Myllykosken kirkkokuoro, Elina Hyvönen, Eliisa Pokki, Helena Berg, Susanna Kivistö, Timo Nyman, Timo Pokki -kvartetti. Vapaa pääsy.

2023-03-27 08:31:27.0