Tulossa: Luukas-musikaali Kuusankosken kirkossa 26.5.2023 - lisää soittajia ja laulajia etsitään projektiin

Kuusankosken seurakunnan gospelkuoro ja bändi esittävät Janne-Tapani Simolan kanssa musikaalin apostoli Luukkaasta Kuusankosken kirkossa perjantaina 26. toukokuuta kello 18. Musikaali on tunnin mittainen monologinäytelmä siitä, miten Luukas kokosi evankeliuminsa.

Janne-Tapani Simola_Luukas-musikaali 2023_rajattu.jpg

Luukas-musikaali on Janne-Tapani Simolan käsikirjoittama, ja hän myös näyttelee Luukkaan roolin.

”Uskoisin, että jokainen meistä voi samaistua Luukkaaseen”

Musikaali on Janne-Tapani Simolan käsikirjoittama, ja hän myös näyttelee Luukkaan roolin. Teos syntyi tilausesityksenä Agricolan suomalaisen seurakunnan tapahtumaan.
– Vaikka Luukas henkilönä sijoittuukin kauas historiaan, olen halunnut tuoda teokseen teemoja, jotka ovat ajankohtaisia aina. Teos on samaan aikaan vahvasti itsepohdiskeleva sekä huumorin sävytteinen, draaman kaarta unohtamatta. Uskoisin, että jokainen meistä voi samaistua Luukkaaseen, Simola pohtii.

Näytelmän kantaesitys oli syksyllä 2022, jolloin Simola esitti koko teoksen yksin.

– Nyt Kuusankosken seurakunnan gospelkuoron sekä bändin lähtiessä mukaan teokseen, saa näytelmä ympärilleen lisää musiikkia, joka kasvaa aivan uuteen mittakaavaan, Simola sanoo.

Musiikit teokseen valikoituvat pitkän linjan gospelmuusikko ja kirkkomuusikko Henna Niemisen jo olemassa olevasta tuotannosta, ja ne soveltuivat erinomaisesti tukemaan Luukkaan pohdintoja. Nieminen myös johtaa esityksessä gospelkuoroa.

– On upeaa päästä toteuttamaan omia kappaleitani lempi-instrumenttini, kuorolaulun saattelemana. Gospelkuoro on ollut toiminnassa vuodesta 2019 asti, ja musikaali tulee olemaan meille hieno yhteinen ja innostava projekti.

Yhteistyö tuttua jo aiemmista projekteista

Henna Nieminen ja Janne-Tapani Simola ovat tehneet ennenkin yhteistyötä musikaalien parissa Kuusankosken seurakunnan kanssa, muun muassa Tuhlaaja- ja Joulun Sankari -musikaalit.
– On mahtavaa tietää, että laatua on luvassa, kun molemmat panostavat omiin rooleihinsa sata lasissa, Janne-Tapani Simola hehkuttaa.

– Janne-Tapani on lahjakas näyttelijä, joka karismallaan ja hyvällä käsikirjoituksella saa tunnin monologin tuntumaan kevyeltä. Laulujen siivittämä teos sisältää tuhdin annoksen informaatiota Luukkaan evankeliumista katsojalle ikimuistoisella tavalla, Nieminen sanoo.

Janne-Tapani Simola on pienestä pitäen harrastanut näyttelemistä ja myöhemmin alkanut myös käsikirjoittaa ja ohjata teatteriesityksiä. Tällä hetkellä Simola vaikuttaa aktiivisimmin Musiikkiteatteri Valkiassa, jonka uuden musikaalin Korintti ohjaajana hän toimii.

Uudet laulajat ja soittajat ovat tervetulleita mukaan

Henna Nieminen toivottaa uudet laulajat ja soittajat tervetulleiksi mukaan musikaaliprojektiin. Kuoroon voi osallistua tiistaisin klo 18-19.30 Kuusankosken seurakuntatalolla, mutta on myös mahdollista osallistua etäkuoroon. Kuoron harjoitusmateriaalit tulevat nettiin ja lisäksi on muutamat Zoom-kuoroharjoitukset etäkuorolaisille. Kuorolle järjestetään yhteinen harjoituspäivä lauantaina 15.4. klo 10-16 Kuusankoskella. Kuorossa kappaleiden harjoittelun lisäksi harjoitellaan laulutekniikkaa. Bändin kanssa kokoonnutaan omiin harjoituksiin huhtikuun lopussa, sekä kenraaliharjoituksiin kuoron kanssa esitysviikolla.

Liput esitykseen maksavat 10 euroa. Musikaali on osa Kuusankosken seurakunnan rippikoulutyötä, ja esitykseen on vapaa pääsy rippikoulupassilla. Musikaali on saanut Kirkon keskusrahastolta kulttuuri- ja taideapurahan tuotantoa varten.

Musikaalin esittelyvideoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2023-03-15 14:01:00.0