Uusivuosi ja loppiainen Kouvolan seurakunnissa

Seurakunnat järjestävät hartauksia, jumalanpalveluksia, loppiaiskonsertin ja lähetystapahtuman.

Asterisk-4689189_1920_Pixabay.jpg

Tähti johdatti itämaan tietäjät Jeesuksen luo loppiaisena. Kuva: Pixabay.

Lauantaina 31. joulukuuta järjestetään uudenvuodenaaton hartaus klo 17 Anjalan kirkossa, klo 18 Myllykosken kirkossa ja klo 22 Kouvolan Keskuskirkossa. Uudenvuodenpäivänä 1. tammikuuta vietetään jumalanpalvelukset klo 10 Myllykosken, Elimäen, Jaalan ja Valkealan kirkossa sekä Kouvolan Keskuskirkossa. Kuusankosken kirkossa järjestetään uudenvuodenpäivänä klo 17 iltakirkko.

Loppiaisena 6.1. jumalanpalveluksia, konsertti ja lähetystäräys

Loppiaisena 6. tammikuuta järjestetään messu klo 10 Sippolan, Elimäen, Jaalan, Kuusankosken ja Valkealan kirkossa sekä Kouvolan Keskuskirkossa.

Loppiaisen lähetystäräys järjestetään Myllykosken kirkossa klo 15. Vieraana on Anjalankosken seurakunnan nimikkolähetti Ilkka Kastepohja, joka kertoo työstään Aasiassa.

Loppiaisena nautitaan myös musiikista. Perinteinen loppiaiskonsertti Keskuskirkossa klo 18 tuo kuulijoille mahdollisuuden palata vielä joulun tunnelmaan, kun kirkon täyttävät laulut, jotka kertovat joulun tähdestä, itämaan tietäjistä ja Jeesus-lapsesta. Laulajat Hanna Hasu, Teija Kapiainen ja Anne Korpelainen säestäjänään Terhi Paukku loihtivat ilmoille kauniita sävelmiä. Konsertissa kuullaan sekä tutumpia että harvoin kuultuja joululauluja. Ohjelman hinta on 10 euroa.

Uusi vuosi – uusi alku

Keskiajalta alkaen uudenvuoden kirkollinen juhlan aihe on ollut Jeesuksen ympärileikkaus ja nimenanto. Luukkaan evankeliumin mukaan kahdeksan päivän kuluttua syntymästään Jeesus vietiin ympärileikattavaksi ja saamaan nimi temppeliin. Israelin kansan tapojen mukaan ympärileikkaus tapahtui samaan aikaan kuin nimen antaminen. Jeesuksen nimi tarkoittaa heprean kielellä pelastusta.

Loppiainen on joulua vanhempi juhla

Loppiainen, Jumalan ilmestymisen juhla, on joulua vanhempi juhla. Silloin juhlistetaan kolmen viisaan miehen saapumista tähden johdattamina Betlehemiin. Itämaan tietäjien lukumäärää ei mainita Raamatussa. Siellä mainitaan kuitenkin lahjat, joita tietäjät toivat Jeesus-lapselle: kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Tämän perusteella tietäjiä ajatellaan olleen kolme.

2022-12-27 11:51:00.0