Mennään naimisiin 2.3.2023

Kouvolan seurakuntien Hääpäivä tarjoaa vaivattoman ja kauniin tavan solmia avioliitto. Vihkimisiä järjestetään Valkealan kirkossa klo 17-21.

vlkla_13.jpg

Hääpäivänä 2.3.2023 vihkimisiä järjestetään Valkealan kirkossa puolen tunnin välein kello 17-21. Kuva: Kouvolan kameraseura.

Kouvolan seurakuntien yhteinen Hääpäivä 2.3.2023 muistuttaa, ettei kirkkohäiden tarvitse olla suuret. Hääpäivä tarjoaa vaivattoman, yksinkertaisen ja kauniin tavan solmia avioliitto. Ei suuria suunnitelmia, ei häästressiä – vain pieni joukko hääparille tärkeitä ihmisiä, tai halutessaan ”Tahdon” voi sanoa vain kahden kesken.

Kirkkohäissä pyydetään rakkaudelle Jumalan siunausta

– Aina se herkistää, kun alttarilla kohtaan vihkiparin ja saan ihmetellä heidän kanssaan Raamatun Korinttilaiskirjeen sanoin: "Suurin on rakkaus", sanoo Valkealan kirkkoherra Arto Helle.

Kirkkohäissä pyydetään rakkaudelle Jumalan siunausta. – Siunaus on kaunis sana. Siunaus tarkoittaa mitä kaikkea Jumala on rakkaudessaan lahjoittanut ja lahjoittaa.

– Kirkkohäissä vihkipari sekä sitoutuu rakkauteen että turvaa Jumalan huolenpitoon. "Sinä olet minun ja minä olen sinun. Se on avioliitto." Näin koruttomasti kiteytti aikanaan ihmisen kaipuun toisen luo kirkkoisämme Martti Luther. Yksinkertaista, ja kuinka paljon ajatuksen sisälle kätkeytyykään, Arto Helle toteaa.

Ilmoittautuminen ennakkoon ja avioliiton esteiden tutkinta

Hääpäivänä vihkimisiä järjestetään Valkealan kirkossa puolen tunnin välein kello 17-21. Paikalle voi kutsua sukulaisia ja ystäviä. Tarvittaessa kaksi todistajaa järjestyy myös seurakunnan kautta.

Ilmoittautuminen Hääpäivään tulee tehdä Valkealan seurakuntaan 31. tammikuuta mennessä: toiminnallinen sihteeri Anne Mynttinen, anne.mynttinen@evl.fi, 040 182 7317.

Pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta pitää tehdä 20.2. mennessä, esimerkiksi sähköisen asiointipalvelun kautta verkko-osoitteessa esteidentutkinta.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on kirkon jäsenyys ja suoritettu rippikoulu. Riittää, että toinen vihittävistä on evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ja toinen jonkun muun kristillisen kirkko- tai uskontokunnan jäsen. Jos rippikoulu on jäänyt väliin, kotiseurakunnan rippikoulutyöstä vastaavalta papilta voi tiedustella yksityisrippikoulun mahdollisuutta.

Alttarille häämarssin tahdissa

Vihkiparilla on mahdollisuus astella alttarille häämarssin tahdissa. Kanttorit ovat valinneet valmiiksi muutamia häämarsseja, joista vihkipari voi valita omansa. Mukana on klassikoita, kuten Toivo Kuulan Häämarssi sekä Erkki Melartinin Prinsessa Ruususen juhlamarssi. Kaikki häämarssivaihtoehdot löytyvät Hääpäivän verkkosivuilta kouvolanseurakunnat.fi/haapaivaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-12-13 16:05:00.0