Kauneimpia Joululauluja 50 vuotta

Kauneimmat Joululaulut -musiikkitapahtuma täyttää 50 vuotta. Laulutilaisuuksia järjestetään ympäri Kouvolaa.

Kauneimmat Joululaulut Myllykosken kirkossa 2017_kuva Martti Kivistö.jpg

Kauneimpia Joululauluja lauletaan Myllykosken kirkossa sunnuntaina 11.12. klo 18. Kuva: Martti Kivistö.

Kouvolan seurakunnat järjestävät yhteensä 48 laulutilaisuutta aina loppiaiseen saakka. Joululauluja lauletaan Kouvolassa kirkkojen lisäksi esimerkiksi kylätaloilla, pubissa ja kauppakeskuksessa.

Suomen suurin musiikkitapahtuma

Kauneimmat Joululaulut -tapahtuma sai alkunsa vuonna 1973, kun kanttorit yhdessä Suomen Lähetysseuran kanssa halusivat kehittää hiljaiseen kolmanteen adventtisunnuntaihin tapahtuman, jossa kerättäisiin varoja lähetystyölle.

Heti ensimmäisenä vuotenaan Kauneimmat Joululaulut -yhteislaulutilaisuuksia järjestettiin lähes 150 seurakunnassa, ja vastaanotto oli innostunutta. Tuskin kukaan silti osasi ajatella, millainen ilmiö niistä kasvaisi vuosien kuluessa.
Vuosien kuluessa Kauneimmista Joululauluista on kasvanut Suomen suurin musiikkitapahtuma – eikä kolmas adventtikaan ole enää kirkoissa hiljainen. Nykyisin Kauneimmat Joululaulut kaikuvat tuhansissa tilaisuuksissa kirkoissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa ja monissa muissa paikoissa ulkomaita myöten aina adventista loppiaiseen.

Lähetysseura on painattanut tänäkin vuonna noin 830 000 vihkoa. Vihosta löytyvät perinteisesti ne kaikkein rakkaimmat, jo lapsuudesta tutut joululaulut. Tämän vuoden uutuuslaulu on erityisesti juhlavuotta varten tehty, Esa Niemisen ja Niklas Rosströmin säveltämä sekä Sinikka Svärdin sanoittama Kauneimmat joululaulut soi.

Kauneimmat Joululaulut -tapahtuma myös siirtää kristillistä joululauluperinnettä sukupolvelta toiselle. Vuosi vuoden jälkeen täyttyvät kirkkosalit viestittävät, että joulun sanoma on edelleen tärkeä suomalaisille ja puhuttelee heitä.

Toivoa maailman lapsille

Kauneimmat Joululaulut on myös keräyskampanja. Laulutilaisuudessa tai verkon kautta annettu lahjoitus Suomen Lähetysseuralle tukee kehitysmaiden kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Keräystuotolla tarjotaan lapsille koulutusta, terveydenhoitoa ja turvaa sekä parannetaan erityisesti tyttöjen, vammaisten ja syrjittyihin vähemmistöihin kuuluvien lasten asemaa.

Lahjoita keräykseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lue lisää ja äänestä vuoden Kaunein JoululauluLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Katso laulutilaisuudet Kouvolassa joulusivultammeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Dec 01 10:25:00 EET 2022