Piispa Seppo Häkkinen siunasi Ratamokeskuksen

Piispa siunasi Ratamokeskuksen ja kappelin käyttöön 16.11.

1 Seija Penttilä, Kimmo Salmio, Kari Niemelä, piispa Häkkinen. Kuva Johannes Wiehn.jpg

Kappelin siunaustilaisuudessa Seija Penttilä, Kimmo Salmio, Kari Niemelä ja piispa Seppo Häkkinen. (Kuva: Johannes Wiehn)

Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen vieraili 16. marraskuuta Ratamokeskuksessa Kouvolassa. Piispa siunasi uuden Ratamokeskuksen ja kappelin käyttöön pienessä lämminhenkisessä tilaisuudessa. Siunaustilaisuudessa esiintyi viulisti Elvi Hautamäki.
- Ratamokeskus tarjoaa monipuolisia terveys- ja sosiaalipalveluita. Tähän kokonaisuuteen niveltyy luontevasti myös seurakunta ja kappeli yhtenä sen merkkinä. Seurakunta elää ihmisten rinnalla elämän eri vaiheissa, piispa Seppo Häkkinen totesi.
Kappelissa pidetyn siunaamistilaisuuden jälkeen piispa Häkkinen tutustui uuteen sairaalaan ja vieraili osastoilla.

Kappelissa toimitetaan hautaan siunaamisia ja pidetään saattohartauksia

Uuden, toukokuussa toimintansa aloittaneen sairaalan kappeli on tarkoitettu kaikille uskontokunnasta riippumatta, oman vakaumuksensa mukaisesti.
- Vaikka kappeli on pieni, niin se on levollinen, lohduttava ja kaunis paikka saatella läheisiä ja rakkaita ihmisiä. Kappeli on kaikille uskontokunnille tarkoitettu paikka hyvästellä vainajia, kertovat Ratamokeskuksessa työskentelevät sairaalapastorit Kari Niemelä ja Tuula Ylikangas.
- Tuntui tärkeältä, että piispa Seppo Häkkinen siunasi kappelin käyttöön. Siunaamisen myötä kappeli on täysin valmis siihen tehtävään, mihin sitä on rakennettu ja valmisteltu. Siitä on iloinen ja kiitollinen olo, Niemelä toteaa.

Kari Niemelä kertoo, että kappelissa toimitetaan hautaan siunaamisia pienen saattojoukon läsnä ollessa. Kappelissa voidaan pitää myös pienimuotoinen hyvästelyhetki ja hartaus, mitä kutsutaan saattohartaudeksi.

Omaistenhuone kappelin yhteydessä

Ratamokeskuksen kappeli on saatu viimeisteltyä kesän ja syksyn aikana.
- Olemme todella iloisia, että kappeliin on saatu Puutaide Klamilan valmistamat puusta tehdyt alttari, hiekka-astia, kauha, kynttilänjalat ja alttariristi. Alttariliinat on saatu lahjoituksena valkealalaiselta käsityötaitajalta. Tuntuu merkittävältä, että kappelissa on kymenlaaksolaisten käsityöläisten puhuttelevaa ja kaunista työtä, kiittelee sairaalapastori Kari Niemelä.

Sairaalapastorien mielestä kappelin yhteyteen saatu erillinen omaistenhuone on suuri parannus verrattuna entisiin tiloihin Pohjois-Kymen sairaalassa. Omaistenhuoneessa omaiset voivat rauhassa odottaa kappeliin pääsemistä. Ratamokeskuksen kappelille on oma sisäänkäynti rakennuksen takana, mikä osaltaan antaa omaisille mahdollisuuden rauhalliseen hetkeen.

Thu Nov 17 13:47:00 EET 2022