Pia Karppela voitti Kouvolan seurakunnan 100-vuotisjuhlan kunniaksi julistetun kakkukilpailun

Seurakunnan juhlatilaisuuksissa tarjoiltu puolukka-kinuskikakku on saanut paljon kehuja. Katso resepti.

Voittajakakku_kuva Sanna Ahtiainen.jpg

Arvosteluraati kehui kakun ulkonäköä, rapsakkaa suuntuntumaa ja raikasta makua. Kuva: Sanna Ahtiainen.

Pia Karppelan suunnittelema kakku on saanut inspiraationsa Keskuskirkosta.
- Puolukat symboloivat alttaritaulun väritystä, ja muuten värimaailma on otettu kirkon väreistä. Käytin leipomiseen kotimaisia, paikallisten tuottajien tuotteita, Karppela kertoo.

Arvosteluraati kehui kakun ulkonäköä, rapsakkaa suuntuntumaa ja raikasta makua.

Puolukkainen kauran rapea kakku

Pohja (ohje kinuskikissa.fi)

Pellillinen, pellin koko: 30 x 38 cm

Taikina:
1 dl gluteenitonta jauhoseosta
1 dl perunajauhoja
1 1/2 tl leivinjauhetta
(2 rkl kaakaojauhetta)
4 munaa
1 1/2 dl sokeria

Kostutus:

2,5-3 dl kostuketta, esim. Belbake tai Semper Fin mix.
Gluteenitonta kakkupohjaa saa kostuttaa hieman reilummin kuin tavallista kakkupohjaa. Normaalissa levykakkupohjassa kostukemäärä on 2 dl.

Yhdistä gluteeniton jauhoseos, perunajauhot, leivinjauhe ja mahdollinen kaakaojauhe keskenään.
Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Vaahto on valmista, kun valuttamasi kuvio jää hetkeksi vaahdon pintaan. Huolellinen vaahdotus on tärkeää pohjan onnistumisen kannalta. Jos kananmunat eivät meinaa vaahtoutua, nosta kulho lämpimään vesihauteeseen ja jatka vaahdotusta siinä.

Siivilöi jauhoseos vaahtoon pienissä erissä varovasti nuolijalla käännellen. Kaada uunipellille leivinpaperin päälle.

Paista 200 asteessa uunin keskitasolla noin 8 minuuttia. Kumoa sokeroidun leivinpaperin päälle. Irrota leivinpaperi heti pohjasta. Jaa valmis kakkulevy neljään osaan.

Muut tarvittavat aineet:

2-3 dl puolukoita
3 dl puolukkahilloa
4 dl kaurahiutaleita
½ dl sokeria
50 g voita
2x 2,5 dl purkki kinuskikermaa (voit korvata tavallisella kermalla, jonka maustaa kinuskikastikkeella)
1 prk vaniljarahkaa (voi korvata tavallisella rahkalla, jonka maustaa sokerilla ja vaniljasokerilla)
2 dl vaniljavanukasta (Valion vanhanajan vaniljakastike, jauheesta tehtävä vaniljakastike niin että laittaa maitoa vähemmän eli 3 dl / pussi, tai itse keitetty)
2,5 dl maitoa + 2 tl vaniljasokeria kostutukseen.

Kaikki maitotuotteet laktoosittomina, kokonaan maidottoman voi tehdä korvaavilla vastaavilla tuotteilla esim. Oddly good tai Kaslink, kostutusmaitona voi käyttää Allpron vaniljamaitoa.

Täyttäminen:

Paahda kaurahiutaleet, voi ja sokeri paistinpannussa. Käytä keskilämpöä, hiutaleet kärähtävät helposti pahanmakuisiksi. Sulata voi, lisää sokeri ja sekoittele niitä keskenään lämpimäksi ja tasaiseksi, lisää kaurahiutaleet. Sekoittele melkein koko ajan ja anna paahtua kullanruskeaksi ja rapean karamelliseksi. Laita jäähtymään. Jos syntyy isompia möykkyjä, murskaa ne kevyesti kopauttamalla, tavoitteena on irtonainen kauralastukoriste.

Täytä kakku. Kostuta kakkulevyt vaniljamaidolla. Jokaiseen väliin tulee puolukkahilloa ja puolukoita, voit sekoittaa ne keskenään, jätä vähän puolukoita päälle koristeeksi. Jokaiseen väliin tulee myös paahdettuja kaurahiutaleita. Käytä n. puolet väliin ja jätä loput koristeluun. Yhteen väliin tulee rahka, yhteen väliin vaniljakiisseli ja yhteen väliin kinuskikermaa puolukoiden ja kauran lisäksi.

Kuorruta kakku kauttaaltaan tasaisesti kinuskikermalla ja tee lopulla kermalla mieleisesi pursotukset. Koristele puolukoilla ja kauralastuilla oman taiteellisen silmäsi mukaan.

Kakku kannattaa tehdä edellisenä päivänä vetäytymään ja maku paranee, kun maut tasoittuvat. Kakun päälle voi laittaa muovikelmun, ja leikkuulaudan painoksi, että kerrokset vähän painuvat ja kakku on tasainen. Puolukat ja kaura kannattaa laittaa päälle vasta ennen tarjoilua.

2022-11-09 12:58:00.0