Päivystyksiä hautausmailla pyhäinpäiväviikonloppuna 4.-5.11.

Pyhäinpäivä Välikankaan hautausmaa.jpg

Kynttilöiden sytyttäminen symboloi iankaikkisuuden toivoa ja uskoa kuoleman jälkeiseen elämään. (Kuva: Martti Kivistö)

Pyhäinpäivä on kristillinen juhlapyhä, joka muistuttaa jälleennäkemisen toivosta. Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään lauantaina 5. marraskuuta.

Muistokynttilät syttyvät kirkoissa

Seurakunnat järjestävät pyhäinpäivän jumalanpalveluksia, hartaushetkiä ja iltakirkkoja eri puolilla Kouvolaa. Pyhäinpäivän messua vietetään klo 10 Keskuskirkossa, Valkealan kirkossa ja Elimäen siunauskappelissa. Pyhäinpäivän jumalanpalvelus pidetään klo 10 Kuusankosken siunauskappelissa ja klo 11 Sippolan kirkossa. Sippolan jumalanpalvelus on nähtävissä myös suoratoistona Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla ja Instagramissa. Korian siunauskappelissa pidetään hartaus klo 14, ja pyhäinpäivän iltakirkot klo 18 järjestetään Elimäen, Valkealan, Kuusankosken ja Jaalan kirkossa sekä Keskuskirkossa. Jaalan iltakirkko on nähtävissä myös Jaalan kappeliseurakunnan YouTube-kanavalla.

Sippolan sanajumalanpalveluksessa sekä iltakirkoissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia sytyttämällä heidän muistokseen kynttilät, ja lukemalla niiden viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakunnan jäsenten nimet, joista tieto jäsentietojärjestelmään on rekisteröitynyt 2.11. mennessä.

Valkealassa lasketaan pyhäinpäivänä seppeleet Karjalaan jääneiden muistomerkillä klo 9.45 ja Pro Patria -muistomerkillä klo 11.15.

”Kohtaamisissa virisi keskusteluja ja muisteluja”

Pyhäinpäiväviikonloppuna Elimäen, Anjalankosken ja Valkealan seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia jalkautuu hautausmaille. Päivystäjät tunnistaa vihreästä tai violetista kirkon liivistä. Hautausmaapäivystyksen ideana on olla läsnä hautausmailla silloin, kun haudoilla vieraillaan vilkkaasti. Päivystäjät ovat kohtaamassa omaisia Elimäellä perjantaina 4.11. klo 18-20. Lauantaina 5.11. päivystetään Korian Napalla klo 12-14, Anjalan vanhalla hautausmaalla sekä Välikankaan, Hirvelän, Muhniemen ja Karhunkankaan hautausmailla klo 14-16, ja Valkealan kirkonkylän hautausmailla klo 15-17. Keskusteluseuran lisäksi on tarjolla kuumaa juotavaa.

Hautausmaapäivystysten yhteydessä heränneistä käytännön kysymyksistä liittyen esimerkiksi hautojen hoitoon voi ottaa yhteyttä arkena Kouvolan seurakuntayhtymän hautaus- ja puistopalvelujen toimistoon.

Valkealan seurakunnan vapaaehtoistyöntekijä Pauliina Pakarinen päivystää pyhäinpäivänä Valkealan kirkonkylän hautausmailla.
- Olin päivystämässä viime pyhäinpäivänä Hukalan hautausmaalla. Kynttilöitä syttyi haudoille valaisten pimeää iltaa, ja tunnelma oli harras ja kaunis. Hautausmaalla kävijät olivat iloisen yllättyneitä glögi-tarjoilusta. Kohtaamisissa virisi keskusteluja ja muisteluja. Pyhäinpäivän tärkeys tuli vahvasti esille. Päivystyksestä jäi oikein hyvä mieli, tunsin tehneen tärkeää työtä, kertaa Pauliina Pakarinen kokemuksiaan.

Kynttilän voi sytyttää myös muualle haudattujen muistomerkille

Pyhäinpäivänä on tapana viedä haudoille kynttilöitä ja kukkia. Kynttilöiden sytyttäminen symboloi iankaikkisuuden toivoa ja uskoa kuoleman jälkeiseen elämään. Jos ei pääse sytyttämään kynttilää toisella paikkakunnalla sijaitsevalle omaisen haudalle, voi kynttilän viedä hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkille. Kouvolan seurakuntayhtymän hautausmailta löytyy muualle haudattujen muistelupaikkoja tai muistomerkkejä, joiden luona voi käydä sytyttämässä oman kynttilänsä.

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille

Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyisessä pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

Pyhäinpäivän 5.11. tapahtumia Kouvolan seurakunnissa:

klo 10 Messu Elimäen siunauskappelissa.
klo 10 Jumalanpalvelus Kuusankosken siunauskappelissa.
klo 10 Messu Valkealan kirkossa. Seppeleenlaskut klo 9.45 Karjalaan jääneiden muistomerkillä ja klo 11.15 Pro Patria -muistomerkillä.
klo 10 Messu Keskuskirkossa. Messun jälkeen pystykahvit ja tallenne, jossa Timo Malm ja Kirsi Valapuro muistelevat Kouvolan seurakunnan hautausmaihin liittyvää työtään.
klo 11 Sanajumalanpalvelus Sippolan kirkossa. Suoratoisto Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla ja Instagramissa.
klo 14 Hartaus Korian siunauskappelissa.
klo 14-16 Hautausmaapäivystys ja kuumaa mehua Anjalan vanhalla hautausmaalla sekä Välikankaan, Hirvelän, Muhniemen ja Karhunkankaan hautausmailla.
klo 15-17 Hautausmaapäivystys ja glögiä Valkealan kirkonkylän hautausmailla.
klo 18 Iltakirkko Valkealan, Elimäen ja Kuusankosken kirkossa sekä Keskuskirkossa.
klo 18 Iltakirkko Jaalan kirkossa. Nähtävissä myös Jaalan kappeliseurakunnan YouTube-kanavalla.

Fri Oct 28 14:35:59 EEST 2022