Piispa Seppo Häkkinen tarkastaa Kouvolan seurakunnat

Piispa Seppo Häkkinen kiertää Kouvolan seurakunnat loka-marraskuussa. Seurakuntalaiset ovat tervetulleita tarkastuspäivien iltatilaisuuksiin tapaamaan piispaa.

alt=

Piispa Seppo Häkkinen (oik.) ja arkkipiispa Tapio Luoma tutustumassa Sodan ja rauhan keskus Muistiin syyskuussa. Kuva: Kalervo Pöykkö

Päivitetty 20.10.2022

Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli järjestää syksyn aikana piispantarkastuksen kaikissa Kouvolan seurakunnissa sekä Kouvolan seurakuntayhtymässä. Tarkastuspäivät ajoittuvat loka- ja marraskuulle. Tarkastuskierros alkaa 4. lokakuuta Anjalankosken seurakunnassa ja päättyy piispanmessuun Kouvolan Keskuskirkossa toisena adventtisunnuntaina 4. joulukuuta.

– Piispantarkastus on yhteistä asioiden tarkastelua, jossa painopiste on tulevaisuudessa. Lähtökohtana on seurakunnan elämän tukeminen ja kehittäminen. Kysymyksenasetteluna on, miten turvataan ja vahvistetaan seurakunnan elämää Kouvolan alueella. Piispantarkastuksen tarkoituksena on myös tukea johtajuutta seurakunnassa, piispa Seppo Häkkinen kertoo.

Piispa vierailee yhteisöissä ja yrityksissä

Tarkastuksessa keskitytään seurakunnan kanssa sovittuihin teemoihin. Kouvolan seurakuntayhtymän alueella näitä ovat muun muassa erilaiset verkostoyhteistyöt. Tarkastuspäivien aikana vieraillaan eri yhteisöissä ja yrityksissä. Kouvolassa piispa vierailee esimerkiksi metsäkirkossa Ummeljoella, Pato Areenalla, yhteislyseossa, Utin jääkärirykmentissä, paloasemalla sekä Ratamokeskuksessa. Piispa tapaa yhteistyökumppaneiden lisäksi seurakunnan työntekijöitä sekä luottamushenkilöitä.

Piispan lisäksi tarkastukseen osallistuvat tuomiokapitulin muut työntekijät. Lakimiesasessori vierailee seurakunnassa ja tuomiokapitulin pappisasessori tarkastaa osaltaan seurakunnan toimintaa. Tarkastuksen erityiskohteet ovat tällä kertaa viestintä, saavutettavuus ja esteettömyys sekä vapaaehtoistoiminta ja työhyvinvointi.

Tule tapaamaan piispaa

Ti 4.10. klo 18 Piispan seurat Anjalan seurakuntatalolla.
To 6.10. klo 18 Seurakuntailta Elimäen kirkossa, piispan iltahartaus.
Ke 19.10. klo 16.30 Piispantarkastuksen seurakuntailta Jaalan kirkossa, alkaen kahveilla.
To 20.10. klo 18 Elämäni virsi -ilta Kuusankosken kirkossa. Piispan lempivirren lisäksi kuullaan tuttujen kuusaalaisten lempivirsiä ja niiden tarinoita. Mukana Marco Lundberg, Marika Hölttä, Piia Kleimola, Simo Helkala, Kuusankosken kirkkokuoro. Iltahartaus piispa Seppo Häkkinen. Illan päätteeksi kirkossa kahvit ja mahdollisuus keskustella piispan kanssa.
Ti 1.11. klo 19 Piispan iltahetki koko seurakunnalle Keskuskirkossa. Keskustelua ja iltahartaus.
To 3.11. klo 18.30 Piispan seurat ja iltahartaus Valkealan kirkossa.
Su 4.12. klo 10 Yhteinen piispanmessu Kouvolan Keskuskirkossa.

2022-09-27 14:07:00.0