Odessassa lähetystyössä ollut Risto Liedenpohja vierailee Kuusankoskella 30.8.

Risto Liedenpohja kertoo työstään Odessassa sekä Kylväjän toimittamasta avusta Ukrainaan.

Aviopari Risto ja Marja Liedenpohja vierekkäin.

Risto ja Marja Liedenpohja ovat toimineet lähetystyössä Ukrainan Odessassa jo vuodesta 2008 alkaen. Sodan alta he pakenivat viime hetkellä helmikuussa. Risto Liedenpohja vierailee Kuusankoskella tiistaina 30.8. klo 18.

Lähetysyhdistys Kylväjän lähetystyöntekijä Risto Liedenpohja vierailee tiistaina 30. elokuuta Kuusankosken seurakuntatalolla. Kello 18 alkavassa seurakuntaillassa hän kertoo työstään Odessassa juutalaisten parissa sekä Kylväjän toimittamasta avusta Ukrainaan sodan keskelle. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja siellä on kahvitarjoilu. Tilaisuudessa kerätään kolehti Ukrainassa tehtävälle avustustyölle Lähetysyhdistys Kylväjän kautta.

Diplomi-insinööri Risto Liedenpohja on perheineen elänyt ja toiminut Odessassa vuodesta 2008 alkaen. Risto ja hänen Valkealasta kotoisin oleva vaimonsa Marja Liedenpohja (os. Niemi) ovat olleet mukana järjestämässä juutalaisia juhlia ja sapattiaterioita yhdessä paikallisen messiaanisen seurakunnan kanssa. Kaupungissa asuu eri arvioiden mukaan 30 000–60 000 juutalaista. Ennen toista maailmansotaa Odessan asukkaista jopa joka kolmas oli juutalainen.

Kylväjän tärkeimmät yhteistyökumppanit Odessassa ovat Odessan luterilainen seurakunta, messiaaninen juutalainen seurakunta sekä Jews for Jesus –järjestö. Liedenpohjat ovat tehneet myös vammaistyötä paikallisten järjestöjen kanssa.

Liedenpohjat evakuoitiin Suomeen juuri ennen Ukrainan sodan syttymistä. Perheen neljä lasta ovat palanneet tuttuun kouluun Virroille.
– Oli ikävä joutua lähtemään Odessasta, mutta tässä tilanteessa ei ollut muuta mahdollisuutta. Seuraamme surullisina Ukrainan tapahtumia, Risto Liedenpohja kertoo.

Lähetysyhdistys Kylväjä on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virallisista lähetysjärjestöistä, jolla on lähetystyöntekijöitä kuudessatoista maassa. Sen yhtenä työalueena on juutalaistyö Pietarissa, Ukrainassa ja Israelissa. Kylväjän juutalaistyö on Kuusankosken seurakunnan nimikkokohde.

Thu Aug 25 15:05:02 EEST 2022