Tuija Nuutinen asetettiin Kouvolan kirkkoherran virkaan

Piispa Seppo Häkkinen asetti Tuija Nuutisen Kouvolan seurakunnan kirkkoherran virkaan juhlamessussa 20. maaliskuuta Kouvolan Keskuskirkossa.

Tuija Nuutinen polvistuneena alttarikaiteelle ja piispa Häkkinen sekä virkaan asettamisessa avustavat panev...

Tuija Nuutinen asetettiin virkaansa Kouvolan kirkkoherrana Keskuskirkossa vietetyn messun yhteydessä.

Piispaa Tuija Nuutisen virkaan asettamisessa avustivat lääninrovasti Kimmo Ylikangas, Kouvolan kirkkoherran virasta eläköitynyt Keijo Gärdström, kappalainen Minna Tanska ja Kouvolan seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Arto Sahamies.

Messun liturgina toimi piispa Häkkinen ja avustavana liturgina kappalainen Kaija-Liisa Lindberg. Juhlamessussa kuultiin myös monipuolista musiikkia. Messun musiikista vastasivat kanttori Mari Lehtisen johtama Sonus-kuoro solistinaan Jenni Salo, Kouvolan kirkkokuoro, kanttorit Ritva-Liisa Marttila ja Terhi Paukku, Tuija Nuutisen tytär Ella Nuutinen sekä nuorten lauluryhmä.

Kirkon perussanomalle on tarvetta epävarmoina aikoina

Piispa Häkkinen huomioi kirkossa pitämässään puheessa, kuinka poikkeuksellisena aikana Tuija Nuutinen asetetaan kirkkoherran virkaan.
– Asiantuntijat puhuvat kolmoiskriisistä, joka näyttää vaikuttaneen selvästi suomalaisten hyvinvointiin. Ensinnä kiihtyvä ilmastonmuutos ja luontokato, toiseksi kaksi vuotta jatkunut koronapandemia ja kolmanneksi helmikuussa Venäjän aloittama sota Ukrainassa varjostavat tulevaisuudennäkymiä.

– Nämä kaikki ovat tuoneet mukanaan epävarmuuden ja huolen tulevaisuudesta. Erityisesti tällaisina aikoina kirkon perussanomalle ja -työlle on tarvetta. Olen oppinut tuntemaan tämän seurakunnan hengellisesti juurevana ja elävänä. Sellaisena toivon sen säilyvän. Olkoon Kouvolan seurakunta sinun johdossasi toivon ja tulevaisuudenuskon välittäjä täällä eläville ihmisille, piispa Häkkinen sanoi.

Seurakunta pelaa Jumalan koriin

Messussa saarnannut kirkkoherra Tuija Nuutinen vertasi seurakunnan elämää koripallopeliin.
– Seurakunnan tehtävä on auttaa meistä jokaista pelaamaan Jeesuksen joukoissa. Saamme kokoontua yhteen ja kokea, kuinka Jumala tekee ihmeitä vieläkin. Varmaan suurin näistä ihmeistä on usko, joka syntyy sydämeen. Usko siihen, että Jumala, sinä olet. Usko siihen, että saan kaikessa luottaa elämäni, Jumala, sinun turviisi. Usko siihen, että Jeesus voitti kaiken pahan, myös minussa olevan. Seurakunta on joukkue, joka pelaa Jumalan koriin, Tuija Nuutinen muistutti.

– Olen ihmeissäni ja onnellinen, että saan olla paimenena Kouvolan seurakunnassa. Saan hyökätä tämän seurakunnan kanssa ja puolustaa tätä seurakuntaa juuri oikeilla pelihetkillä. Nautin, että saan pelata mukana. Mutta peli ei onnistu yksin. Jokaiselle paikalle tarvitaan ihminen kantamaan kutakin tehtävää. Minulla on huikea tiimi palkattuja ammattilaisia eri tehtävissä. Heistä jokaisesta olen erityisen kiitollinen. Mutta onhan sinun pelipaikkasi täytettynä! Olethan mukana kentällä! Jokaista seurakunnan jäsentä tarvitaan. Seurakunta voi olla seurakunta vain, jos me todella teemme sitä yhdessä. Tule siis mukaan, kirkkoherra Nuutinen kutsui.

Tuija Nuutinen valittiin Kouvolan seurakunnan kirkkoherraksi välillisellä vaalilla 2. marraskuuta viime vuonna. Ennen nykyistä tehtäväänsä Tuija Nuutinen toimi Luumäen seurakunnan kirkkoherran virassa. Kouvolan edellinen kirkkoherra Keijo Gärdström jäi eläkkeelle 1. maaliskuuta.

Tuija Nuutisen virkaanasettamismessun voit katsoa tallenteelta Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavalla.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-03-20 16:10:35.0