Pääsiäisikkunat ja pääsiäispolut ilahduttavat Kouvolassa

Mukaan pääsiäisen tapahtumiin pääsee seurakuntien pääsiäispolkuja kiertäen ja pääsiäisikkunoita ihaillen. Pupujen touhurata tarjoaa lapsille puuhaa, ja Niinirannassa voi osallistua pääsiäispeliin.

Kuusi lasta rinnakkain Koivistontalon pihalla.

Koivistontalon pihalla on lapsille puuhaa sekä liikuntavinkkejä 5.4. saakka. Ulkoilun lomassa voi bongata ikkunoista pupuja ja värikkäitä munia. Samalla voi käydä ihailemassa Keskuskirkon pääsiäisikkunoita. Kuva: Kouvolan seurakunnan varhaiskasvatus.

Kaikissa tapahtumissa kuljetaan omatoimisesti, pitämällä turvaväliä muihin osallistujiin.

Lähde pääsiäispolulle

Paastonaikana ja pääsiäisenä voi suunnata askeleensa pääsiäispoluille Elimäen seurakuntakeskuksen ja Korian kirkon pihapiireissä, Kuusankosken kirkon puistossa, Jaalan kirkon ympäristössä sekä Anjalan, Inkeroisten, Myllykosken ja Sippolan kirkoilla. Toiminnallisia polkuja voi kiertää omaan tahtiin.
– Moni kaipaa tekemistä, jossa voi vaikka käydä kaverin kanssa kävelyllä ja samalla rakentua hengellisesti. Paastonaika valmistaa pääsiäiseen, ja pääsiäispolut antavat meille mahdollisuuden valmistautua kevään suureen juhlaan, sanoo Elimäen kirkkoherra Kirsi Hämäläinen.

3.3.-9.4. Ilon polku Elimäen seurakuntakeskuksen ja Korian kirkon piha-alueella. Polun varrella on viisi numeroitua rastipistettä, ja niillä erilaista toimintaa kaikenikäisille. Älypuhelimen QR-koodilla pääsee katsomaan tai kuuntelemaan rastin aiheena olevaa asiaa. Seurakunnan opastetekstien luona näkyy juliste: Tule mukaan Ilon polulle. Nuolet ohjaavat polun alkuun. Polkua voi kiertää vapaasti omaan tahtiin.
26.3.-11.4. Toiminnallinen pääsiäispolku Kuusankosken kirkon puistossa. Seitsemän rastin kautta pääset mukaan pääsiäisen tapahtumiin kuvin, videoin ja pienin tehtävin. Polkua voi kiertää omaan tahtiin ja turvallisesti. Kirkon alaovilta löytyvät tarkemmat ohjeet polun kiertämiseen.
28.3.-11.4. Pieni pääsiäispolku Anjalan, Inkeroisten, Myllykosken ja Sippolan kirkoilla. Esillä pääsiäisen tapahtumat sekä vinkkejä yhteiseen pääsiäistekemiseen.
28.3.-11.4. Pääsiäispolku Jaalan kirkon ympäristössä.
Seitsemän rastin kautta pääset mukaan pääsiäisen tapahtumiin kuvin, videoin ja pienin tehtävin. Polkua voi kiertää omaan tahtiin ja turvallisesti. Kirkon vieressä olevalta ilmoitustaululta näet "kartan" ja vinkit.

Pupujen touhurata Koivistontalolla

Koivistontalon pihalla on lapsille monenlaista puuhaa sekä liikuntavinkkejä 5.4. saakka. Ulkoilun lomassa voi bongata ikkunoista pupuja ja värikkäitä munia. Iltapäiväkerholaiset ovat taiteilleet värikkäät ohjetaulut. Rataa voi kulkea omaan tahtiin ja samalla voi käydä katsomassa myös Keskuskirkon pääsiäisikkunoita.

Pääsiäispeli Niinirannan pihapiirissä

Valkealan seurakunnan varhaiskasvatus järjestää pääsiäispelin Niinirannan pihapiirissä 25.3. klo 15-18, jolloin voi käydä pelaamassa omaan tahtiin. Peliä voi pelata myös omatoimisesti 1.4. asti. Pelatessa pidetään turvavälit. Maskin käyttöä suositellaan myös ulkotiloissa.

Pelissä on rastitehtäviä, jotka liittyvät pääsiäisen tapahtumiin. Peliä pelataan mobiililaitteella, ja laitteessa täytyy olla Google-ohjelmisto ja GPS-paikannin päällä. Pelaamaan pääsee lataamalla Play-kaupasta SEPPO-pelin, pin-koodin peliin saa lähettämällä numeroon 0400 726 828 tekstiviestin "Osallistun seppo-peliin". Pelata voi myös suoraan nettiselaimen kautta. Peliä varten keksitään perheelle jokin nimi. Kun kaikki pääsiäispelin rastit on kierretty, saa Niinirannan pääoven katoksesta kotiin vietäväksi pääsiäisaskartelupaketin. Askartelupaketteja jaetaan ainoastaan torstaina 25.3. klo 15-18 välillä.
Pin-koodin saa arkisin klo 12-16 puh. 0400 726 828.

Pääsiäisikkunat kertovat kauniisti pääsiäisestä

Raamatun pääsiäiskertomus on havainnollistettu kauniina ikkuna-asetelmina Keskuskirkolla, Käpylän kirkolla, Mielakan ja Sarkolan seurakuntakodeilla, Valkealan seurakuntakeskuksella, Niinirannan toimintakeskuksessa sekä Elimäen päiväkerhotilan ikkunoissa ja Korian kirkolla. Pääsiäisikkunoihin voi tutustua kurkkimalla sisään ikkunoista, omaan tahtiin ja turvavälit huomioiden. Ikkunoiden äärellä aikuinen voi kertoa pääsiäisen tapahtumista lapsille.

Flanellotaulun kankaiset hahmot havainnollistavat Raamatun tapahtumia, palmusunnuntaista pääsiäisen ylösnousemusiloon, Valkealan seurakuntakeskuksen alasalin ikkunoissa. Jeesus ratsastaa aasilla Jerusalemiin, opetuslapset seuraavat, väki villiintyy.
– Varhaiskasvatuksessa on taas nostettu kunniaan vanhanajan oppeja, kuten flanelloja, kertoo vastaava lastenohjaaja Nina Paavola.
– Niitä voi kuka tahansa käydä ihailemassa ikkunoiden äärellä, omassa rauhassa pääsiäisen sanomaan hiljentyen.

18.3.-5.4. Keskuskirkon, Käpylän kirkon alakerran, Mielakan ja Sarkolan seurakuntakotien ikkunat.  Kertomus on sama kaikissa ikkunoissa, mutta ikkunat ovat eri lailla toteutettuja.
26.3.-9.4. Valkealan seurakuntakeskuksen alasalin ikkunat ja nuket Niinirannan toimintakeskuksen ikkunaerkkerissä.
27.3.-6.4. Elimäen päiväkerhotilan ikkunat (sisäpihan puoli) sekä Korian kirkon päätyikkunat (Alakouluntien puolella).

Manskin kulman pääsiäinen

Kouvola Kristukselle järjestää pääsiäisaiheista katsottavaa kävelykadulle Manskin kulmaan. Raamatun pääsiäiskertomukseen voi tutustua näyteikkunoissa, ja seurata pääsiäisteemaisia livestream-lähetyksiä.
25.3.- 5.4. Pääsiäisvaellus-asetelmia Manskin kulman näyteikkunoissa.
30.3.-1.4. klo 11 ja 16 Pääsiäisteemaisia livestream-lähetyksiä: haastatteluja ja pääsiäishartauksia.
Järj. Kouvola Kristukselle. Facebook: Kouvola Kristukselle.

Kouvolan seurakuntien pääsiäinen

2021-03-24 15:30:00.0