Vaikuta kotiseurakunnassasi

Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä kotiseurakunnassasi? Kouvolan seurakuntayhtymän ja seurakuntien päätöksenteko koskee niin talouden suuria linjoja kuin seurakunnan käytännön toimintaa. Päätösten perusteella seurakuntayhtymä ja seurakunnat kohdentavat voimavaransa. Onko sinulle tärkeää esimerkiksi paikallisseurakunnan lastenkerho, jumalanpalveluselämän kehittäminen tai vapaaehtoistoiminta? Miten vaikkapa kirkkoja ja seurakuntatyön käytössä olevia muita toimitiloja tulisi kehittää tulevaisuudessa?

Vaikuta - äänestä seurakuntavaaleissa

Nyt on aika vaikuttaa. Seurakuntavaaleilla seurakuntien jäsenet valitsevat luottamushenkilöt, jotka eri hallintoelimissä rakentavat tulevaisuutta Kouvolan seurakunnille. Voit käyttää omaa äänioikeuttasi ensi marraskuussa järjestettävissä seurakuntavaaleissa. Kirkon jäsen voi äänestää vaaleissa ehdokkaita oman seurakuntansa ehdokaslistoilta.

Tarkista kotiseurakuntasi

Etkö ole varma mihin seurakuntaan kuulut? Laittamalla osoitteesi allaolevaan laatikkoon voit selvittää mikä on kotiseurakuntasi. Kirkon jäsen voi asettua ehdolle sekä äänestää ehdokkaita omassa seurakunnassaan.

Vaikuta kotiseurakuntasi asioihin

Seurakuntaneuvosto

• johtaa seurakunnan toimintaa
  • edistää hengellistä elämää
  • päättää seurakunnan talousarviorahojen käytöstä eli hyväksyy seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelmat
  • valitsee seurakunnan työntekijät kirkkoherraa lukuun ottamatta
  • antaa lausuntoja kirkkovaltuustossa päätettävistä asioista
  • päättää seurakunnan toimintaan vuokrattavista tiloista
  • päättää yhdessä kirkkoherran kanssa seurakunnan kirkon käytöstä

Muut vaikuttamismahdollisuudet

• Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja kirkon taloudesta.

Vaikuta Kouvolan seurakuntien yhteisiin asioihin

Yhteinen kirkkovaltuusto

• seurakuntayhtymän korkein päättävä elin
  • päättää mm. kirkollisveroprosentista, talousarviosta, sekä omaisuuden hankinnasta ja myymisestä
  • vahvistaa tilinpäätöksen
  • valitsee yhteisen kirkkoneuvoston ja johtokunnat
  • hyväksyy seurakuntayhtymän strategiat

Yhteinen kirkkoneuvosto

• yhteinen kirkkovaltuusto valitsee jäsenet yhteiseen kirkkoneuvostoon
  • neuvosto valmistelee asiat kirkkovaltuustolle ja huolehtii kirkkovaltuuston päätösten toteutumisesta
  • johtaa seurakuntayhtymän toimintaa ja hoitaa hallintoa, taloutta ja omaisuutta

Kelpo, pyhä, hyvä. Äänestä seurakuntavaaleissa sellaisena kuin olet.