Virkatodistus

Aluekeskusrekisterin laatima virkatodistus on asiakirja, jolla luovutetaan tiettyyn henkilöön liittyviä tietoja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyyden ajalta. Tiedot perustuvat kirkonkirjoissa oleviin tietoihin. Virkatodistuksen antaminen edellyttää hyväksyttävää käyttötarkoitusta, esim. perunkirjoitus. Virkatodistuksen tietosisältö on sidottu sen käyttötarkoitukseen.

Virkatodistus on maksullinen.  Tästä linkistä hinnastoon.

Tällä viikolla (17) teemme viikolla 15 saapuneita tilauksia.

Virkatodistuksia on kahdentyyppisiä:

1. Elossaolotodistus

Elossaolotodistukseen merkitään henkilön perustiedot. Siihen voidaan käyttötarkoituksen mukaisesti tarvittaessa lisätä tiedot mm.  aviopuolisosta, lapsista tai vanhemmista. Suhdetta avopuolisoon emme todista.

Suomen ev.-lut. kirkon jäsen ei yleensä tarvitse itsestään erillistä elossaolotodistusta vanhempansa perunkirjoitukseen, sillä tämä tieto sisältyy aluekeskusrekisterin laatimaan vanhemman sukuselvitykseen (ks. alempana). Muiden kuin ev.-lut. kirkon jäsenten on tilattava elossaolotodistus omalta rekisterinpitäjältään, esim. ortodoksisesta kirkosta tai Digi- ja väestötietovirastosta.

2. Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus

Sukuselvitystä tarvitaan yleisimmin perunkirjoitukseen ja muuhun kuolinpesän asioiden hoitoon (esim. asunto- ja kiinteistökaupat, vuokrasopimuksen päättäminen, lainhuuto, perinnöstä luopuminen). Sukuselvitys sisältää käyttötarkoituksen edellyttämät tiedot henkilöstä, 15 ikävuodesta lähtien,  Suomen ev.lut. kirkon jäsenyysajoilta. Sukuselvitykseen merkitään myös mahdolliset aviopuolisot ja lapset. Jos henkilöllä ei ole lapsia eikä aviopuolisoa, todistukseen merkitään vanhemmat ja sisarukset. Sukuselvitys laaditaan kattavasti, joten siinä on kaikki tarvittava tieto Suomen ev.lut. kirkon jäsenyysajoilta, esim. kuolinpesän osakkaista perunkirjoitusta varten.

Sukuselvitys on eri asia kuin sukututkimus

Suomi.fi:n uusi opas ohjaa läpi läheisen kuoleman jälkeisen byrokratiaviidakon - Kirkkohallitus mukana yhteistyössä. Linkki Kun läheinen kuolee -oppaaseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Virkatodistuksen tilaus

Virkatodistustilauksen voi tehdä tietoturvallisesti Tilaa virkatodistus -asiointipalvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai puhelimitse numerosta p. 040 195 2599, palvelu avoinna maanantai-torstai klo 9-12.

Verkkolomakkeen käyttö edellyttää tunnistautumista Suomi.fi-tunnistautumisen kautta.

Yritys- ja organisaatiotilaaja

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virkatodistustilauspalvelussa tilaavirkatodistus.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on käytössä yritysvaltuuttaminen, jolloin myös yritys- ja organisaatiotilaajat voivat tilata virkatodistuksia verkkopalvelun kautta.

Virkatodistuksia palvelun kautta tilaavan organisaation on annettava valtuus tilauksia tekeville työntekijöilleen Suomi.fi-palvelussa. Tarkemmat ohjeet valtuuttamisesta löytyvät Digi- ja väestötietoviraston sivuilta suomi.fi/valtuudetLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Valtuusasiaksi tulee valita Virkatodistuksen tilaaminen.

Julkishallinnon organisaatioiden valtuuttaminen tapahtuu Suomi.fi virkailijavaltuuttamispalvelussaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Liity kirkkoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tilaa virkatodistusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Avioliiton esteiden tutkintaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kouvolan aluekeskusrekisteri

Virkatodistukset

Virkatodistustilaukset puhelimitse tai sähköisen asiointipalvelun kautta.

puh. 040 195 2599 avoinna ma-to klo 9-12

virkatodistukset.kouvola@evl.fi

Rekisteröintipalvelut

Avioliiton esteidentutkintaan, kirkon jäsenyyteen ja rekisteröinteihin liittyvät lisätiedot