Kirkkoherra Keijo Gärdströmin lähtöjuhlaa vietettiin täydessä Keskuskirkossa

Lähtösaarnassaan eläkkeelle jäävä kirkkoherra muistutti, että Jumalan sana on varma perusta elämälle.

Kirkkoherra puolisonsa kanssa kirkon alttarin edustalla. Kirkkoherran muotokuva on esillä heidän vieressään.

Kirkkoherra Keijo Gärdström ja hänen puolisonsa Eeva-Riitta Gärdström uuden muotokuvan äärellä. Kirkkoherran muotokuva esiteltiin lähtöjuhlassa. Sen on valokuvannut Johannes Wiehn.

Kouvolan seurakunnan kirkkoherra Keijo Gärdströmiä oli saattamassa eläkkeelle reilut 300 seurakuntalaista ja työtoveria sunnuntaina 15. elokuuta Kouvolan Keskuskirkon juhlamessussa. Kirkkosali oli korona-ajan turvaväleillä mitattuna täynnä, kun turvallisuussyistä joka toinen kirkonpenkki on pois käytöstä. Messu välitettiin myös suoratoistona Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla.
Lähtösaarnassaan Keijo Gärdström muistutti, että Jumalan sana, Raamattu, on varma perusta ihmisen elämälle. Kristus toimii kirkossa ihmisten puutteista huolimatta. Kirkkoherra nosti esille Jeesuksen sanat pyhän evankeliumitekstistä: ”Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija.”

Satumaa ja Äänisen aallot saattelivat eläkkeelle

Juhlamessu sisälsi runsaasti musiikkia, josta vastasivat Kouvolan kanttorit Mari Lehtinen, Ritva-Liisa Marttila ja Terhi Paukku sekä laulussa Teija Kapiainen ja trumpetissa Iiro Palosara. Messun päätteeksi kuultiin Teija Kapiaisen laulamana ja Maiju Lassilan harmonikan säestyksellä esitykset Satumaa-tangosta ja Äänisen aallot -valssista. Kouvolan seurakunnan pitkäaikainen luottamushenkilö Arto Sahamies kiitti puheenvuorossaan kirkkoherra Gärdströmiä hänen työstään seurakunnan hyväksi. Samalla paljastettiin Keijo Gärdströmin muotokuva, jonka on valokuvannut Johannes Wiehn. Oman tervehdyspuheensa piti myös pitkän linjan seurakunnan luottamushenkilö, opetusneuvos Sakari Viinikainen. Messun jälkeen vietettiin yhteiset kirkkokahvit Keskuskirkon edustalla.

”Kouvolalaisten rinnalla iloissa ja suruissa”

– Olen saanut olla lähes 20 vuotta Kouvolan seurakunnan kirkkoherrana. Koko pappisurani aikana olen saanut kulkea useiden kouvolalaisten rinnalla iloissa ja suruissa. Kouvolan seurakunta on ollut minulle rakas ja suurenmoinen paikka palvella Kristuksen kirkkoa. Siitä koen nöyrää kiitollisuutta ja haikeutta, Gärdström sanoo.
Kouvolan kirkkoherrana vuodesta 2002 toiminut Keijo Gärdström jää virallisesti eläkkeelle maaliskuussa 2022. Uuden kirkkoherran valitsee Kouvolan seurakuntaneuvosto välillisellä kirkkoherran vaalilla tulevan syksyn aikana. Virkaa ovat hakeneet Kouvolan vs. kirkkoherra Henna Huppunen, Luumäen kirkkoherra Tuija Nuutinen ja kappalainen Minna Tanska.

Mon Aug 16 13:33:18 EEST 2021