Tervetuloa taas jumalanpalvelukseen kirkkoon!

Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelukset avautuvat kirkkovieraille 7. kesäkuuta alkaen. - Päällimmäisenä on ilo siitä, että voimme kokoontua yhteen, sanoo Valkealan seurakunnan kirkkoherra Arto Helle.

Kirkkoherra Arto Helle seisoo kellotapulissa suurten kirkonkellojen vieressä.

Valkealan kirkonkellot soittavat taas kutsun saapua jumalanpalvelukseen. Kirkkoherra Arto Helle odottaa seurakuntalaisten tapaamista jumalanpalveluksissa. Kuva: Ari Luomajoki

Kouvolan seurakuntien ensimmäiset kirkkovieraille avoimet jumalanpalvelukset järjestetään sunnuntaina 7. kesäkuuta. Jumalanpalvelusta vietetään 7.6. klo 10 messuna eli ehtoollisjumalanpalveluksena Myllykosken kirkossa, Kouvolan Keskuskirkossa, Jaalan kirkossa, Elimäen kirkossa, Valkealan kirkossa ja sanajumalanpalveluksena Kuusankosken kirkossa. Klo 12 vietetään messu Korian kirkossa ja klo 13 sanajumalanpalvelus Käpylän kirkossa sekä messu Tuohikotin kirkossa. Klo 18 vietetään iltamessu Anjalan kirkossa.

- Päällimmäisenä on ilo siitä, että voimme kokoontua yhteen. Seurakunta on yhteisö ja yhteen tuleminen kuuluu kristinuskon ytimeen. Kun olemme yhdessä koolla etsimässä Jumalan kasvoja, siinä tapahtuu jotain enemmän, sanoo Valkealan kirkkoherra Arto Helle.
- Odotan kiinnostuneena, miten ihmiset lähtevät kirkkoon. On ollut suorastaan ikävä seurakuntalaisia, joten odotan heidän näkemistään ja kuulumisten vaihtoa, Arto Helle kertoo.

- Toisaalta Valkealan seurakunnalla on ollut ilahduttavasti jumalanpalvelusten suoratoistojen seuraajia, ja pyrimme jatkamaan verkkolähetyksiä julkisen jumalanpalveluselämän rinnalla. Verkossa jumalanpalvelusta voi seurata omalla aikataulullaan ja se on hyvä vaihtoehto heille, jotka eivät voi vielä osallistua jumalanpalvelukseen, kirkkoherra Helle toteaa.
Jumalanpalveluksia eri Kouvolan seurakunnista voi koko kesän ajan seurata myös verkon välityksellä. Verkkojumalanpalvelusten avulla pyritään huomioimaan erityisesti koronan riskiryhmiin kuuluvat henkilöt.

Jumalanpalveluksen enimmäisosallistujamäärät suhteutetaan käytettävään kirkkotilaan

Kouvolan seurakuntayhtymän kirkoissa enimmäisosallistujamäärät vaihtelevat 40-350 henkilön välillä. Kirkkotilojen käyttö jumalanpalveluksissa sekä kirkollisissa toimituksissa Kouvolassa on suunniteltu turvalliseksi viranomaisten ohjeistusten mukaisesti.
Kirkkotilassa järjestettävissä jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa voi kesäkuusta alkaen olla läsnä myös yli 50 henkilöä. Enimmäisosallistujamäärä kirkkotilassa tai muussa seurakunnan tilassa on 500 henkeä. Piispojen 19. toukokuuta seurakunnille antaman tarkentavan ohjeen mukaan tämä on mahdollista edellyttäen, että tilaisuuksissa noudatetaan viranomaisten ohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä. Henkilömäärä suhteutetaan 1–2 metrin turvavälein käytettävään tilaan sopivaksi.

Jumalanpalveluksessa voidaan myös nauttia ehtoollinen

Kesäkuusta alkaen järjestettävissä jumalanpalveluksissa voidaan myös nauttia ehtoollista, jota moni seurakuntalainen on kaivannut poikkeusolojen aikana. Kirkkoherra Arto Helle huomioi, että seurakunta kantaa omalta osaltaan vastuun turvallisuudesta kirkkotilassa ja jumalanpalvelusjärjestelyissä.
- Harjoittelemme jumalanpalveluksessa mukana olevien työntekijöiden kanssa ehtoollisen jakoa etukäteen, jotta se tapahtuu turvallisesti. Kiinnitämme huomiota muun muassa turvaväleihin ja siirtymisiin kirkkotilaan sekä sen sisällä. Valkealan kirkossa on käytössä joka toinen penkkirivi ja ohjaamme kirkkovieraita istumapaikoille. Haluamme tarjota jokaiselle paikan, josta näkee alttarille.

Lisätietoa Kouvolan seurakuntien jumalanpalveluksista ja jumalanpalvelusten verkkolähetyksistä.

Tue Jun 02 08:00:00 EEST 2020