Kastepäivä Valkealan kirkossa 4.10.2020

Mikkelinpäivänä, Enkelien sunnuntaina 4. lokakuuta kastetaan lapsia Valkealan kirkossa sylivauvasta rippikouluikäisiin saakka.

Pappi ja kastettavan läheinen siunaamassa rippikouluikäistä tyttöä kastemaljan äärellä.

Kastettava voi olla myös rippikouluikäinen. Kuva: Heli Mielonen / Kirkon kuvapankki

Ilmoittautuminen kasteelle 18.9. mennessä

Mikkelinpäivänä on mahdollista viettää koskettava kastehetki läheisten kanssa kauniissa Valkealan kirkossa.
– Jäikö lapsesi sylivauvana syystä tai toisesta kastamatta? Tervetuloa 4. lokakuuta kello 15 Valkealan kirkkoon, jossa kaikki on valmiina sinua varten, kutsuu Valkealan seurakunnan kirkkoherra Arto Helle
– Kastettava voi olla sylivauva, taaperoikäinen, koululainen tai kaikkea siltä väliltä aina rippikouluikäiseen saakka.

Valmistautumiseen riittää, että kastettavan vanhempi sopii kasteesta ilmoittautumalla 18.9. mennessä Valkealan seurakuntatoimistoon. Kastava pappi ottaa yhteyttä ja sopii tapaamisesta saatuaan yhteystiedot. Jokaisen perheen kanssa keskustellaan kasteeseen liittyvistä toiveista. Valkealan kirkon Kastepäivään voi ilmoittautua koko Kouvolan seurakuntayhtymän alueelta.

Kasteen kautta seurakunnan jäseneksi

Kastehetken kulusta kirkossa huolehtivat pappi, kanttori ja suntio. Tilaisuuden sisältö on kaikille yhteinen lukuun ottamatta kasteen hetkeä ja siunausta, jotka ovat henkilökohtaisia.
– Laulamme tuttuja virsiä, rukoilemme lapsen, vanhempien, kummien ja lapselle läheisten ihmisten kanssa ja puolesta sekä kuulemme raamatunkertomuksen ja papin pienen puheen. Huippuhetki on jokaisen kastettavan henkilökohtainen osuus, jolloin pappi toimittaa kasteen ja siunaa lapsen yhdessä vanhempien ja kummien kanssa, kirkkoherra Helle kertoo.
– Valkealan kirkko on niin iso, että kaikki kastettavalle tärkeät ihmiset ovat tervetulleita kastetilaisuuteen. Jos kastettavia tulee paljon, jaamme väkeä pienempiin kasteryhmiin.
– Sairasoireisen on parempi siirtää kastehetki toiseen ajankohtaan. Kirkossa tulee huolehtia käsien puhtaudesta ja jättää turvaväli muihin kuin oman perheen jäseniin.

Kastepäivä muistuttaa, että kaikenikäisten lasten ja aikuisten kaste on aina mahdollinen. Kasteen kautta pääsee seurakunnan jäseneksi ja erityisellä tavalla osalliseksi Jumalan siunauksesta.

Lue lisää aiheesta

Kastepäivä su 4.10.2020 klo 15 Valkealan kirkossa

Ristiäisten järjestelyt Kouvolan seurakunnissa

Ristiäiset eli kasteLinkki avautuu uudessa välilehdessä