Valkealan kirkon kellotorniin uusi risti

Ilmakuvassa Valkealan kirkon kellotornin uusi hohtava risti.

Uusi risti ja pallo on päällystetty kuparilla, joka vähitellen patinoituu tummaksi ja vihertäväksi. Kuva: Sami Viitalo

Valkealan kirkon kellotornin risti on ollut vuosia hieman vinossa. Todennäköisesti ristiin on iskenyt salama vuosia sitten. Tämän seurauksena ristin alapuolella oleva pallo on haljennut ja ristin kuparipäällysteeseen on tullut repeämiä. Sadevesi on päässyt repeämien kautta ruostuttamaan ristin runkoa sekä kiinnikkeitä ja lahottamaan tornin huipun puurakenteita. Vähitellen risti oli kääntynyt vinoon.

Uusi risti ja pallo on tehty vanhojen mittojen mukaan, mutta kestävämmällä rakenteella. Risti ja pallo on päällystetty kuparilla, joka vähitellen patinoituu tummaksi ja vihertäväksi. - Hohtava risti levittää kirkasta toivon sanomaa siunaten valkealalaisten askelia, sanoo Valkealan kirkkoherra Arto Helle.

Vanha risti ja pallo on viety talteen kellotapuliin.

Thu Apr 23 16:49:00 EEST 2020