Koronatilanne: Viikkotoiminta ja tapahtumat toistaiseksi tauolle Kouvolan seurakunnissa

Kouvolan seurakuntayhtymä varautuu toiminnassaan koronavirusepidemian hidastamiseen. Seurakuntien säännöllinen viikkotoiminta ja tapahtumat jäävät toistaiseksi tauolle. Seurakuntatoimistot ja seurakuntien työntekijät ovat käytettävissä. Sunnuntaijumalanpalvelukset toteutetaan sanajumalanpalveluksina.

Henkilöitä polvistuneena kirkon alttarikaiteelle nauttimaan ehtoollista.

Tällä hetkellä Kouvolan seurakunnissa ei vietetä ehtoollisjumalanpalveluksia eli messuja. Messun tilalla vietetään sanajumalanpalvelus. Kuva: Petri Laukkanen

Kouvolan seurakuntien kirkkoherrat ovat tänään sopineet yhteisistä linjauksista koskien seurakuntien toimintaa nykyisessä koronavirustilanteessa.

- Seurakuntien tehtävä on julistaa sanomaa toivosta ja Jumalan huolenpidosta kaikissa olosuhteissa. Tällaisina aikoina tämä tehtävä korostuu, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, kirkkoherra Kimmo Ylikangas sanoo.
13. maaliskuuta sovitut toimenpiteet tulevat voimaan heti ja ovat voimassa toistaiseksi. Koska tilanne muuttuu todennäköisesti hyvin nopealla aikataululla, kaikista muutoksista pyritään kertomaan mahdollisimman ajantasaisesti kouvolalaisille seurakuntayhtymän eri viestintäkanavissa.

Säännöllinen toiminta ja tapahtumat tauolle, jumalanpalveluselämä jatkuu

Säännöllinen viikkotoiminta Kouvolan seurakunnissa lakkaa toistaiseksi maanantaista 16.3. alkaen. Myöskään tapahtumia, kuten konsertteja, ei järjestetä toistaiseksi. Ehtoollisjumalanpalveluksia ei järjestetä, mutta ne korvataan sanajumalanpalveluksilla. Sunnuntaisin kirkoissa siis vietetään suunnitellusti jumalanpalvelukset sanajumalanpalveluksina.

Seurakuntatoimistot ovat avoinna

Kouvolan seurakuntien seurakuntatoimistot ovat avoinna normaalisti toistaiseksi. Aluekeskusrekisterin ja toimitusvarausten yksiköiden asiakaspalvelu on myös avoinna normaalisti toistaiseksi.

Koululaisten iltapäiväkerhot jatkuvat

Seurakuntien järjestämät koululaisten iltapäiväkerhot toimivat toistaiseksi normaalisti. Iltapäiväkerhojen toiminta on riippuvainen koulujen aukiolosta.

Diakonian vastaanotot ovat avoinna

Diakonian vastaanotot ovat avoinna, vaikka diakonian ryhmät eivät kokoonnu.
- Diakoniatyössä tehtävämme on ihmisten hädän, ahdistuksen, pelkojen ja kysymysten levollinen kuunteleminen ja rauhoittaminen, diakoni Leena Sahamies Kouvolan seurakunnasta sanoo.
- Diakonian ryhmien ja yhteisruokailujen perumisella pyrimme siihen, että emme altista ketään koronaviruksen kannalta riskiryhmään kuuluvaa. Siksi vältämme tilanteita, joissa on paljon ihmisiä, johtava diakoniatyöntekijä Sirkku Nivala Kuusankosken seurakunnasta muistuttaa.

Seurakunnan työntekijät ovat tavattavissa

- Seurakunnan työntekijät ovat sitä varten, että heidän kanssaan voi keskustella ahdistavista asioista, Kuusankosken kirkkoherra Kimmo Ylikangas huomioi.
Seurakuntien työntekijät voivat sopia esimerkiksi yksityisehtoollisen viettoja ja seurakuntalaisten tapaamisia normaalisti, huomioiden ohjeet muun muassa hyvästä käsihygieniasta. Jo aiemmin Kouvolan seurakuntayhtymässä oli voimassa päätös pidättäytyä kättelystä kaikessa seurakuntatyössä ja yhtymän toiminnassa.

Kaste, häät ja hautajaiset järjestetään normaalisti toistaiseksi

Kaikki kirkolliset toimitukset, eli kasteet, avioliittoon vihkimiset sekä hautaan siunaamiset, toimitetaan normaalisti. Toimituksista voi tiedustella toimitusvarausten yksiköstä.

Rippikoulutyö seuraa tilannetta, kevään suuret ryhmäkokoontumiset perutaan

Kouvolan seurakuntien rippikoulutyö seuraa kirkkohallituksen ja Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulin ohjeistusta. Ennakkoon keväällä järjestettävät suuret ryhmäkokoontumiset perutaan ja ne suoritetaan korvaavilla tehtävillä. Rippikoululaiset ja heidän huoltajansa saavat henkilökohtaista postia rippikouluun liittyen.

Seurakunnat päättävät itsenäisesti muista toimenpiteistä

Kouvolan seurakunnat päättävät kirkkoherran johdolla itsenäisesti muista omaa toimintaansa koskevista toimenpiteistä, kuten kirkon aukiolosta ja siellä toteutettavasta seurakunnan työntekijöiden päivystyksestä.

Hautaus- ja puistopalveluiden asiakaspalvelupiste sulkeutuu 18.3. alkaen

Kouvolan seurakuntayhtymän hautaus- ja puistopalveluiden asiakaspalvelupiste sulkeutuu keskiviikkona 18. maaliskuuta alkaen toistaiseksi. Asiakaspalveluun sekä hautausmaiden työntekijöihin saa yhteyden puhelimitse ja sähköpostitse.

2020-03-13 20:53:00.0