Escape Room toi jännitystä uskonnon tuntiin

Escape Room -ovikyltti

– Hei, osaaks joku käyttää Raamattua?

– Mä osaan, oon käynyt pyhäkoulussa.

Yllä olevat huudahdukset kaikuivat Kouvolan seurakuntakeskuksen Martta-salissa, kun Kouvolan seurakunnan nuorisotyöntekijät tarjosivat pääsiäisen alla lähikoulujen seiskaluokkalaisille mahdollisuuden erilaiseen uskonnon tuntiin Escape Roomin merkeissä.

Escape Room, eli pakohuone, on fyysinen seikkailupeli, jossa huoneeseen lukittujen ihmisten pitää ratkoa pulmia päästäkseen ulos. Seikkailupeliä voi pelata Suomessa jo useassa kaupungissa.

– Idea oman Escape Roomin toteuttamisesta syntyi, kun kävimme työporukalla Escape Roomissa Lahdessa, Kouvolan seurakunnan nuorisotyönohjaaja Eveliina Huuskonen kertoi.

Nuorisotyöntekijöiden suunnittelemassa Tutkijan kammiossa nuorten tehtävänä oli löytää Martti Lutherin perintöä tutkineen omalaatuisen tutkijan työhuoneesta tutkimustulokset, jotka Kymen yliopiston oli tarkoitus julkaista reformaation juhlavuoden merkeissä. Kaikeksi epäonneksi tutkija oli kuitenkin kadonnut jäljettömiin. Ratkottavina olleet arvoitukset liittyivät Martti Lutherin elämään sekä pääsiäiseen.

Seiskaluokkalaiset etsivät huoneesta vihjeitä arvoituksen selvittämiseksi.

Urheilupuiston koulun seiskaluokkalaiset pääsivät ratkomaan tutkijan kammion arvoitusta maanantaina 10. huhtikuuta. Nuoret pitivät kokemusta hyvänä.

– Kivempaa kuin tavallisella tunnilla, kuului vastaus kuin yhdestä suusta kokemuksesta kysyttäessä.

– Nyt ei opettaja ollut auttamassa ja piti itse ratkoa ongelmia, se oli haastavaa, kuului toinen kommentti.

Myös opettajan mielestä Escape Room oli erittäin onnistunut kokonaisuus.

– Escape Roomin toiminallisuus sopii hyvin yhteen uuden opetussuunnitelman kanssa. Samalla tehtävä opetti hyvin myös ryhmätyöskentelyä, ryhmän opettajana toiminut Pekka Ek sanoi.

Escape Roomin tapaisia tempauksia saatetaan järjestää Kouvolan seurakunnassa jatkossakin.

– Kuuntelemme opettajien palautteen kokonaisuudesta ja sen perusteella pohdimme mahdollista jatkoa, Huuskonen sanoi.

2017-04-13 11:26:00.0