Valkealan kirkko täyttää 90 vuotta

Valkealan kirkko vihittiin käyttöön Marian ilmestymispäivänä vuonna 1927. Kirkon 90-vuotista historiaa juhlistetaan maaliskuussa monella tavalla.

Juhlajumalanpalveluksessa Marianpäivänä 26. maaliskuuta saarnaa Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen. Juhlamessussa kiinnitetään myös muistolaatta, joka kertoo Viipurin hiippakunnan tuomiokapitulista, joka sotavuosina joutui siirtymään muutamaksi kuukaudeksi Valkealaan ennen asettumistaan Mikkeliin.

Juhlajumalanpalveluksessa paljastetaan lisäksi Valamon luostarissa konservoitavana ollut A.G. Thitzin vuonna 1819 maalaama alttaritaulu ”Ristiltäotto”.

– Konservoinnin myötä alttaritaulun värimaailma kirkastuu huomattavasti. Lopputulos tulee varmasti yllättämään jokaisen, kertoi Valamon konservointilaitoksella vieraillut Valkealan seurakunnan seurakuntapastori Ari Luomajoki.

Kirkon historiasta kertova näyttely avataan 14. maaliskuuta. Näyttelyn ovat suunnitelleet ja rakentaneet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK:n oppilaat. Näyttelyssä esillä olevaa aineistoa on saatu lainaksi seurakuntalaisilta ja valittu seurakunnan arkistoista. Valkealan museoyhdistys on avustanut näyttelyn aineistonkeruussa.  Esillä on esimerkiksi eri vuosikymmenten hää- ja kastekuvia sekä kirkon rakentamiseen ja toimintaan liittyvää aineistoa.

15. maaliskuuta Valkealan kirkossa järjestetään Talvivalkeat-konsertti, jossa esiintyvät Ritva Oksanen sekä Pedro Hietanen. Konsertin teemoina ovat ystävyys, toisen huomioon ottaminen, lämpö sekä rakkaus.

Tapahtumat:

Ti 14.3. klo 18 Marja-Terttu Knapas pitää luennon 1920-luvun kirkoista

Marja-Terttu Knapas on kirkkoarkkitehtuurin asiantuntija, joka on toiminut Museoviraston erikoistutkijana. Hänen luentonsa käsittelee aikakautta, jolloin Valkealan kirkko rakennettiin. Näemme siis laajemminkin millaiseen kirkkojen kokonaisuuteen Valkealan kirkko liittyy.

14.3.–31.4. Kirkon historiasta kertova näyttely
Valkealan kirkon sivusalissa. Näyttelyn avajaiset ti 14.3. klo 19.
Avoinna ma-pe klo 11–15, lisäksi keskiviikkoisin klo 17–19 sekä sunnuntaisin klo 11–13.

Ke 15.3. klo 19 Talvivalkeat 2017 -konsertti Valkealan kirkossa
Esiintyjinä ovat Ritva Oksanen ja Pedro Hietanen. Liput 10 €.

Su 26.3. Juhlajumalanpalvelus Marianpäivänä Valkealan kirkossa
Jumalanpalveluksessa paljastetaan konservoitu alttaritaulu ”Ristiltäotto”.

2017-03-06 13:25:17.0