Kynttilä syttyy ensimmäisenä adventtina 28.11.

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina kirkoissa kaikuu Hoosianna.

Neljästä adventtikynttilästä sytytetään ensimmäinen kynttilä.

Joulun odotus alkaa ensimmäisen adventtikynttilän sytyttämisestä.

Tuttu Hoosianna-hymni kaikuu kirkoissa Kouvolassa ensimmäisenä adventtisunnuntaina 28. marraskuuta. Kaikki kirkkotilaisuudet toteutetaan terveysviranomaisten voimassa olevien turvaohjeiden mukaisesti.

Kirkkoon pääsee myös verkon kautta koko joulunajan Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavalla. Ensimmäisen adventin jumalanpalvelus lähetetään YouTuben kautta 28.11. klo 10 Myllykosken kirkosta, jossa kuullaan kirkkoherra Eija Murron lähtösaarna. Jumalanpalvelusten tallenteet ovat katsottavissa neljän viikon ajan Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavalla.

Kynttilä syttyy ensimmäisenä adventtina

Ensimmäinen adventti aloittaa uuden kirkkovuoden. Neljä adventtikynttilää symboloivat valoa ja vapautusta. Valon määrä lisääntyy, kun joulu lähestyy. Kirkoissa sytytetään adventtikynttilä yksi kerrallaan adventinajan jumalanpalveluksissa. Adventtikynttilöitä on tapana sytyttää myös kodeissa.

Kirkkoherra Eija Murron lähtösaarna ja -juhla Myllykosken kirkossa

Ensimmäisen adventtisunnuntain messu vietetään Myllykosken kirkossa klo 10. Kirkkoherra Eija Murto pitää messussa lähtösaarnansa. Messun jälkeen vietetään kirkossa lyhyt ohjelmahetki ja tarjoillaan juhlakahvit Triadissa, jossa on mahdollista tervehtiä eläkkeelle jäävää kirkkoherraa.

Messua toteuttamassa ovat myös kappalainen Johanna Pesonen ja seurakuntapastorit Maarit Kenttälä ja Nina Palm sekä kanttorit Viena Kontkanen, Elina Hyvönen ja Kirsi Vallasvuori. Musiikissa mukana ovat Myllykosken kirkkokuoro, Nuorten lauluryhmä ja Lapsikuoro Ilonpisarat.

Kuusankoski 100 vuotta -juhlamessu ensimmäisenä adventtina

Juhlamessua satavuotiaan Kuusankosken kunniaksi vietetään 28.11. kello 10 Kuusankosken kirkossa. Saarnassa ovat mukana rovastit Juha Pesonen ja Kari Helén sekä kirkkoherra Kimmo Ylikangas. Liturgina on kappalainen Mirva Lehtinen. Avustajina toimivat kappalainen Pauli Heinola ja pastori David Paski sekä seurakuntaneuvos Tuula Rikala. Kanttoreina ovat Marianna Pellinen ja Jarmo Kukkonen. Mukana on myös Kuusankosken Kirkkokuoro sekä Pohjois-Kymen Kalevalaiset.

Jouluradion Hoosiannan ensiesitys ensimmäisenä adventtina

Jouluradion Hoosianna soi tänä vuonna Katri Helenan laulamana. Hoosianna-virren sovitus saa ensiesityksensä Jouluradiossa ensimmäisenä adventtina 28.11. puoliltaöin. Kouvolassa Jouluradio kuuluu taajuudella 94,4 sekä verkossa osoitteessa jouluradio.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Jouluradion Kouvolan alueelle tarjoaa Kouvolan seurakunnat.

Jouluradion Hoosianna kajahtaa nyt kymmenettä kertaa uutena sovituksena. Vuosien saatossa Hoosianna on kuultu esimerkiksi Pastori Piken, Tuure Kilpeläisen ja Kaihon karavaanin, Kerkko Koskinen Kollektiivin, Jesse Kaikurannan ja Lenni-Kalle Taipaleen, Katja Lapin ja Nina Tapion sekä Vaskivuoren lukion kamarikuoron versioimina.

Laula Hoosianna!

Adventtikirkot sunnuntaina 28.11.
klo 10 Myllykosken kirkko. Eija Murron lähtösaarna.
klo 10 Jaalan kirkko.
klo 10 Valkealan kirkko.
klo 10 Kouvolan Keskuskirkko.
klo 10 Kuusankosken kirkko. Kuusankoski 100 v. juhlajumalanpalvelus.
klo 10 Elimäen kirkko. Virtaa virrestä 933. Messun jälkeen seimen avaus Elimäen srk-keskuksessa.
klo 12 Korian kirkko.
klo 13 Käpylän kirkko.
klo 13 Tuohikotin kirkko.
klo 18 Kouvolan Keskuskirkko. Adventtivesper.

2021-11-22 15:57:02.0