Sinulle, joka olet menettänyt läheisesi

Siunaustilaisuus

Siunaustilaisuuden voi varata itse tai pyytää hautaustoimistoa hoitamaan asian puolestanne.

Siunausvaraukset hoidetaan Toimitusvaraukset-yksikössä seurakunnittain. Ajanvarausta tehdessä tulisi olla tiedossa, missä seurakunnassa siunaus tapahtuu. Siunausvaraustilanteessa sovitaan mm. siunauspaikasta ja -ajasta, papin ja kanttorin varaamisesta, muistotilaisuuspaikasta, vainajan muistamisesta, kukkien laskusta sekä sielunkellojen soittamisesta. Siunaustilaisuuden voi varata ennen hautausluvan saamista.

Ennen siunausvarauksen tekemistä olisi hyvä miettiä lähiomaisten kesken mm. seuraavia asioita:
• oliko vainajalla hautaustestamentti tai oliko hän muuten ilmaissut toiveensa hautajaistensa suhteen
• mikä siunauspäivä olisi sopivin (olisi hyvä olla muutama vaihtoehto)
• onko olemassa vanha sukuhauta vai tuleeko uusi hautapaikka
(hautapaikka asioissa auttaa hautaus- ja puistopalvelut)
• arkkuhautaus vai tuhkaus
• muistotilaisuuden pitäminen
• vainajan muistaminen
• sielunkellojen soittaminen

Siunausvaraukset

Toimitusvaraukset
Ajanvaraus siunausvarauksiin p. 040 195 2633 arkisin klo 9-15

Hautapaikka-asiat

Hautaus- ja puistopalvelut
p. 040 712 4556, arkisin klo 9-15

Virkatodistus

Kuoleman jälkeen tulee hoidettavaksi myös erilaisia asioita, mm. perunkirjoitus, joita varten tarvitaan virkatodistus.  Tieto kuolemasta välittyy lääkärin kautta väestötietojärjestelmään, josta se päivittyy mm. seurakuntiin, pankkeihin, valtion virastoihin ja vakuutusyhtiöihin. Kouvolan aluekeskusrekisteriin kuuluvien ev.lut. seurakuntien virkatodistuksia voi tilata aluekeskusrekisterin sähköisellä lomakkeella tai puhelimitse.

Virkatodistuksen tilaus

Tee tilaus sähköisellä lomakkeella
Puhelimitse: p. 040 195 2599 ma-to 9-12

Osanottomme surussasi

Suru koskettaa usein täysin odottamatta ja yllättäen, kysymättä lupaa se vain astuu sisälle elämäämme ja pysäyttää. Se nostaa meissä esiin erilaisia tunteita: kipua, kaipausta, pelkoa, toivoa, iloa ja vihaa. Joskus myös syyllisyyttä ja ahdistusta. Tunteita ei kuitenkaan tarvitse säikähtää tai väistää.
Ihminen tarvitsee usein toista ihmistä surun läpikäymisessä. Me seurakun-nassa tahdomme olla tukenasi.

Kouvolan seurakunnissa kokoontuu sururyhmiä, joissa keskustellaan luottamuksellisesti kuoleman herättämistä tunteista ja asioista. Voit tiedustella tarkemmin sururyhmistä kotiseurakunnastasi.

Halutessasi voit keskustella myös kahdenkesken diakoniatyöntekijän kanssa. Diakoniatyöntekijän voi pyytää myös kotikäynnille. Sairaalapapit auttavat sairauden ja surun kysymyksissä sairaaloissa.

Ota rohkeasti yhteyttä. Siunausta ja voimia elämääsi surun keskellä.

Seurakuntien työntekijöiden yhteystiedot

Kaksi valkoista tulppaania, joissa on vesipisaroita vaalealla taustalla.