Ekotapahtumien vuosikello

Kouvolan seurakunnat huomioivat toiminnassaan vuosittaiset ekotapahtumat.

Ekopaasto-kampanja innostaa liittymään pääsiäispaastoon

Valtakunnallinen kirkon ekopaasto-kampanja innostaa suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon tavalla, joka osaltaan auttaa myös hillitsemään ilmastonmuutosta. Vuosittaisessa kampanjassa painotetaan erilaisia ympäristöteemoja kristillisestä näkökulmasta sekä luterilaista paastoperinnettä.

EkopaastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Earth Hour sammuttaa valoja

Earth Hour on ympäristöjärjestö WWF:n järjestämä maailmanlaajuinen tapahtuma, johon kaikki voivat osallistua. Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta sammuttamalla turhat valot. Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista huolensa ympäristön tilasta ja ilmastokriisistä. Kouvolan seurakuntayhtymä osallistuu vuosittain ilmastotapahtumaan sammuttamalla valot niistä kiinteistöistä ja kohteista, joissa on aikaohjaus valoille.

Earth Hour - yhdessä voimme vaikuttaaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ylikulutuspäivä mittaa ihmiskunnan ekologisen jalanjäljen

Maailman ylikulutuspäivä on laskennallisesti se päivä, jolloin kulutuksemme ylittää maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja ja käsitellä fossiilisista polttoaineista aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä yhden vuoden aikana.

YlikulutusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Luomakunnan sunnuntai muistuttaa ihmisen tehtävästä viljellä ja varjella

Luomakunnan sunnuntaita vietetään touko-lokakuun välillä minä tahansa seurakunnan valitsemana sunnuntaina. Silloin kiitetään Jumalaa hänen jatkuvasta luomistyöstään. Luonto antaa ihmisille voimaa ja virkistystä.

Luomakunnan sunnuntaiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Metsäkirkko Arboretum Mustilassa

Kesäkuussa 2013 Mikkelin hiippakunnan piispa Voitto Huotari vihki käyttöön Arboretum Mustilan puulajipuiston vanhimmassa osassa sijaitsevan metsäkirkon. Serbiankuusten muodostama pyhättö on kuin tehty hiljentymiseen. Vieressä sijaitsevalla ohjelmapaikalla useampi aviopari on ehtinyt aloittaa yhteisen taipaleensa. Ajatus metsäkirkosta on alkujaan mustilalaisen kasvinjalostustieteen professorin Peter Tigerstedtin.

Metsäkirkon perinteisiin kuuluu juhannuksena järjestettävä tilaisuus, johon kaikilla on vapaa pääsy. Hartaustilaisuuksia pidetään muulloinkin.

Jouluruusut ja lumikellot viestivät keväästä MustilassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Arboretum MustilaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Jätä auto paikoilleen -haaste

Kesähaaste.

Energiansäästöviikkoa vietetään viikolla 41

Kuinka energiaa järkevästi käyttämällä hillitsemme ilmastonmuutosta ja vähennämme muita ympäristövaikutuksia? Energiansäästöviikko nostaa puheenaiheeksi suomalaisten energiankäytön ja lukuisat keinot tehostaa energiankulutusta sekä saavuttaa säästöjä niin työpaikoilla, kouluissa, liikenteessä kuin kotonakin.

EnergiansäästöviikkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ekumeeninen vastuuviikko

Ekumeeninen vastuuviikko on kirkkokuntien ja monien kristillisten järjestöjen ihmisoikeuskampanja, jossa toimitaan oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Vastuuviikon tarkoitus on saada ihmiset arvioimaan omaa elämäntapaansa suhteessa maailman tilaan. Ekumeeninen työ perustuu Jeesuksen rukoukseen: "Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa." (Joh. 17:21)

Kouvolan seurakunnissa järjestetään Vastuuviikon hartaushetkiä.

VastuuviikkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Reilun kaupan viikkoa vietetään viikolla 43

Viikon tarkoituksena on muistuttaa suomalaisia Reilun kaupan olemassaolosta ja siitä, miten kukin meistä voi vaikuttaa omilla vastuullisilla ostosvalinnoillaan. Reilu kauppa tekee töitä sen eteen, että kehittyvien maiden pienviljelijöillä ja maataloustyöntekijöillä olisi mahdollisuus reiluun toimeentuloon ja päätösvalta omasta tulevaisuudestaan.

Reilun kaupan viikkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Älä osta mitään -päivä

Luonto-Liiton Älä osta mitään -päivää vietetään marraskuussa. Päivä haastaa kokeilemaan ostoslakkoa yhden päivän ajan. Jokaisella ostamallamme esineellä, elintarvikkeella ja tuotteella on tausta: joku on valmistanut tuotteen, ehkä viljellyt raaka-aineet, tuote on päätynyt kauppaan pitkän tien kautta ja todennäköisesti jatkaa elämäänsä kaatopaikalla tai kierrätyksessä vielä senkin jälkeen, kun me olemme luopuneet sen käytöstä.

Ostospäätöksiä kaupassa tehdessään voi miettiä esimerkiksi: tarvitsenko tätä todella, onko tämä ostos vain hetken piristys, onko minulla kotona jo samanlainen, onko minulla paikka tälle, jaksanko huoltaa tätä?

Älä osta mitään -päiväLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Keskellä metsää kiven päällä puinen risti.
Arboretum Mustilan metsäkirkossa järjestetään hartaustilaisuuksia.
Kahvikuppi ja teepusseja.
Kouvolan seurakunnat käyttävät Reilun kaupan kahvia ja teetä tarjoiluissaan.