Pitkäperjantaina tappio kääntyy voitoksi

Pahuuden määrä maailmassa on niin suuri, ettei sitä kukaan pysty selittämään. Koston kierre elää vahvana. Myös syyttömät joutuvat kärsimään. Ajattelen Ukrainaa ja Gazaa, ja ajattelen kaikkia niitä, joita kiusataan ja sorretaan eri puolilla maailmaa. Ihminen voi olla ihmiselle raateleva susi. Raamatussa paholaista kutsutaan "kiusaajaksi", mutta kyllä ihminenkin osaa kiusata.

 Jeesusta kiusattiin ja kidutettiin. Kun hänet oli ristiinnaulittu, väkijoukko huuteli: "Muita hän kyllä on auttanut, mutta itseään hän ei pysty auttamaan." Jeesus ei kuitenkaan vastaa pilkkaan uhkauksilla. Eikä hän rukoile itsensä puolesta. Jeesus noudattaa loppuun asti Vuorisaarnaan talletettua opetustaan: "Rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia." Eikä Jeesus rajoitu siihen, että hän itse antaa anteeksi. Hän vetoaa myös taivaalliseen Isäänsä, kaikkeuden Herraan: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät."

Tämä koskee meitä kaikkia. Emme me aina tiedä, mitä me teemme. Tekisi kyllä mieli ajatella, että ne pahat ihmiset ovat jossain kaukana ja että me emme kuulu heihin. Eräässä lehtihaastattelussa haastateltava totesi, että hän ei ole tehnyt mitään sellaista, josta Jumala voisi hänet tuomita. Ihmettelen kyllä tätä kommenttia. Jumalan sanan valossa me kaikki olemme syntisiä. Meissä on itsekkyyttä, rakkaudettomuutta ja välinpitämättömyyttä. Siten olemme olleet vaikuttamassa siihen, että Jeesuksen piti kärsiä ja kuolla. Virressä 75 laulamme: "Minä naulat teroitin, jotka käsiis lyötihin. Kuolemaasi syyllinen minä olen, tiedän sen."

Emme ole sivustakatsojia, näytelmän ulkopuolisia seuraajia. Jeesuksen kärsimyksessä, kuolemassa ja ylösnousemuksessa on kyse minusta, sinusta, meistä, meidän elämästämme ja toivostamme. Se Jumalan ihme, joka muutti pimeän pitkäperjantain pääsiäisaamuksi, koskee minua, sinua, koko maailmaa. Siinä on meidän toivomme elämässä ja kuolemassa.

Saatamme ajatella, että pitkäperjantai oli Jeesukselle tappio ja pääsiäinen oli voitto. Mutta jo ristillä tappio kääntyy voitoksi. Se, että Jumala herätti Jeesuksen kuolemasta kolmantena päivänä, ei ole surkean tarinan yllättävä onnellinen loppu. Voitto kuolemasta on läsnä jo Kristuksen ristissä. ”Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti. Haudoissa oleville elämän antoi.” Jeesuksen vapaaehtoinen kärsiminen ja kuolema ristillä ei ollut tappio, vaan siihen sisältyi voitto, voitto kaikesta synnistä, pahuudesta ja kuolemasta. Siksi mekin voimme uskoa, että hyvyys on lopulta vahvempi kuin pahuus ja rakkaus vahvempi kuin viha. Siunattua pääsiäisen aikaa Sinulle!

            

Timo Pokki
Anjalankosken seurakunta
vs kappalainen