Avioliiton esteiden tutkiminen

Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille. Siten varmistetaan, ettei kihlakumppaneilla ole Suomen avioliittolaissa mainittuja esteitä avioliiton solmimiselle. Tällaisia esteitä ovat voimassa oleva avioliitto tai rekisteröity parisuhde, lähisukulaisuus, alle 18 vuoden ikä ja ottolapsisuhde.

Esteidentutkintapyyntö

• Esteiden tutkintaa pyydetään joko morsiamen tai sulhasen seurakunnasta tai maistraatista.
  • Tutkinnasta saa esteettömyystodistuksen.
  • Todistuksen saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkinnan pyytämisestä.
  • Kun todistus esteiden tutkinnasta valmistuu, voitte noutaa sen keskusrekisteristä tai saada postitse ilmoittamaanne osoitteeseen.
  • Todistus on voimassa 4 kuukautta.
  • Todistus annetaan vihkijälle vihkikeskustelussa

Avioliiton esteiden tutkinta Kouvolassa
Kouvolan seurakuntayhtymässä avioliiton esteiden tutkinta tehdään aluekeskusrekisterissä (os. Savonkatu 40, Kouvola). Pariskunta voi asioida henkilökohtaisesti asiakaspalvelussamme, postittaa lomakkeen kahden todistajan allekirjoituksella vahvistettuna tai käyttää sähköistä asiointipalvelua, johon linkki alla.
Aluekeskusrekisterin yhteystiedot
Tulosta lomake "Pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta"   Linkki avautuu uudessa välilehdessä
https://esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Avioliittoaikomuksen ilmoittaminen

Esteiden tutkinnan yhteydessä voitte sopia myös avioliittoaikeen ilmoittamisesta kirkossa.

Vanhan perinteen mukaan avioliittoaikomus ilmoitetaan seurakunnan sunnuntain jumalanpalveluksessa. Seurakunta rukoilee tulevan avioliiton puolesta. Kihlaparit sukulaisineen osallistuvat usein jumalanpalvelukseen.

Kirkossa ilmoituksen lukeminen ja lehdessä julkaiseminen on vapaaehtoista.

Tulosta lomake "Avioliittoaikomuksen ilmoittaminen"Linkki avautuu uudessa välilehdessä