Hääpäivässä vihille yksinkertaisesti, mutta kauniisti

Kouvolan seurakuntayhtymän seurakunnat järjestävät joka vuosi Hääpäivä-vihkitapahtuman, jossa pareja vihitään puolen tunnin välein.

Vuoden 2024 Hääpäivää vietettiin 24.2.2024 Myllykosken kirkossa.

Vuoden 2025 Hääpäivä järjestetään perjantaina 2.5.2025 Elimäen kirkossa. Tiedot ilmoittautumisesta Hääpäivään on tulossa tälle sivulle.

Jos olet löytänyt rinnallesi rakkaan ihmisen ja tahdot solmia avioliiton, Hääpäivä antaa mahdollisuuden solmia kirkollinen avioliitto yksinkertaisesti, mutta kauniisti. Ei tarvita suunnitelmia häistä, ei koristeluja eikä morsiustyttöjä, ei hikoilevaa sulhasta odottamassa bestmanin vierellä – vain pieni joukko lähimpiä läheisiä kirkossa ja juuri teille varattu aika.

Halutessaan vihkipari voi kutsua vihkitilaisuutta seuraamaan sukulaisia ja ystäviä.

Vihkiparilla on mahdollisuus astella alttarille häämarssin tahdissa. Kanttorit ovat valinneet valmiiksi muutamia häämarsseja, joista vihkipari voi valita omansa:

F. Mendelssohn: Häämarssi näytelmästä Kesäyön unelma
T. Kuula: Häämarssi
E. Melartin Prinsessa Ruususen juhlamarssi
M. Hakanpää: Trumpettisävelmä
J.S. Bach: Preludi C-duuri BWV 553
E. Elgar: Pomp and Circumstance

Edellä mainitut häämarssit ovat kuunneltavissa kanttori Marko Hakanpään häämusiikkisivulla.

Mies ja nainen seisovat alttarilla. Nainen pujottaa sormuksen miehen sormeen. Pappi seisoo taustalla.
Vuoden 2024 Hääpäivässä vihittiin viisi paria Myllykosken kirkossa. Kuva: Johannes Wiehn.

Hääpäivän muistilista

Mikäli olet päättänyt solmia avioliiton, tahdomme onnitella sinua! Osallistuaksesi Hääpäivään sinun tulee muistaa seuraavat asiat.

Ilmoittaudu Hääpäivään

Ilmoittautuminen vuoden 2024 Hääpäivään on päättynyt. Tiedot ilmoittautumisesta vuoden 2025 Hääpäivään on tulossa tälle sivulle.

Avioliiton esteiden tutkinta kuntoon

Häätapahtumaan osallistuvan vihkiparin tulee tehdä pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta viimeistään kaksi viikkoa ennen hääpäivää, esimerkiksi sähköisen asiointipalvelun kautta verkko-osoitteessa esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Paikalle 30 minuuttia ennen varattua vihkimisaikaa

Pareja pyydetään saapumaan vihkipaikalle 30 minuuttia ennen sovittua vihkimisaikaa. Pappi käy parin kanssa vihkikeskustelun ennen vihkimistä.

Vihkimiseen mukaan henkilöllisyystodistus, esteidentutkintatodistus ja todistajat

Vihittävillä tulee olla mukanaan virallinen henkilöllisyystodistus (ajokortti, passi tai kuvallinen henkilökortti), saatu esteidentutkintatodistus ja kaksi todistajaa. Todistajat järjestyvät tarvittaessa seurakunnan puolesta.

Vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä evankelisluterilaisen kirkon jäseniä tai toisen heistä tulee olla evankelisluterilaisen kirkon jäsen ja toisen jonkin muun kristillisen kirkko- tai uskontokunnan jäsen.

Jäikö rippikoulu käymättä?

Ei huolta. Ota yhteyttä oman seurakuntasi rippikoulutyöstä vastaavaan pastoriin ja tiedustele mahdollisuutta yksityisrippikouluun.

Mietityttääkö vielä jokin?

Ota yhteyttä Anjalankosken seurakuntatoimistoon p. 040 521 6215, ma-to klo 10-13 tai anjalankosken.seurakunta@evl.fi