Pistäydy taivaalliselle tauolle kirkkoon Kouvolassa

Kesän aikana Kouvolan alueella on avoinna kolme kirkkoa arkipäivisin. Lisäksi tarjolla on kahvittelumahdollisuuksia seurakuntien järjestämissä kesäkahviloissa. Kahviloiden yhteydessä vietetään myös yhteislauluhetkiä.

Susanna Roitto astumassa kirkossa ulos ja viemässä pullaa asiakkaalle.

Lähetyssihteeri Susanna Roitto Kuusankosken kirkon kesäkahvilassa. Kuva: Marianna Pellinen

Kesän aikana Kouvolan alueella on avoinna kolme kirkkoa päivisin. Jaalan kirkko on avoinna 28. elokuuta saakka maanantaista torstaihin klo 9-15 ja perjantaisin klo 9-13. Kuusankosken kirkkoon voi tutustua 19. elokuuta saakka keskiviikkoisin klo 13-15 välillä.
Elimäen kirkko on avoinna kirkkokävijöille 23.6. alkaen tiistaisin ja torstaisin klo 11-14. Keskipäivällä vietetään hartaushetki Elimäen kirkossa. Elimäellä Tiekirkon aukiolo jatkuu 23. heinäkuuta saakka.
Jaalan ja Elimäen kirkkoon opastavat Tiekirkko-kyltit pääteiltä.

Kuuluisa säveltäjä antoi kasvot alttaritaulun Vapahtajalle

Kirkot ovat arvokkaita kulttuurikohteita, joiden arkkitehtuuri sekä esineistö tarjoavat tutkittavaa eri-ikäisille kirkkovieraille. Esimerkiksi Jaalan kirkon alttaritaulu sisältää mielenkiintoista paikallishistoriaa. Alttaritaulun on maalannut Sigfrid Keinänen vuonna 1885, ja taulun Vapahtajan mallina on toiminut säveltäjä Robert Kajanus.
- Jaalan alttaritaulussa on erikoista se, että 1800-luvun aikalaiset tunnistivat tuttuja jaalaisia taulun kasvoista. Taiteilijan oletetaan käyttäneen malleina paikallisia ihmisiä kuuluisan Jeesuksen mallin lisäksi, Jaalan kappalainen Minna Tanska kertoo.
Rauhallisessa kirkkotilassa on hyvä tilaisuus hiljentyä ja rauhoittua. Myös muihin Kouvolan seurakuntien kirkkoihin pääsee kesän aikana tutustumaan sekä hiljentymään sunnuntai- ja pyhäpäivien jumalanpalvelusten yhteydessä. Tiedot kesän jumalanpalveluksista löytyvät verkkosivuiltamme.

Tule kahville ja laulamaan ydessä

Kuusankosken ja Elimäen kirkkojen aukioloaikoina seurakunnat järjestävät myös kesäkahvilatoimintaa. Kuusankosken kirkon seurakuntasalissa on avoinna kahvila keskiviikkoisin klo 13-15. Kahvitteluseuraa saa seurakunnan työntekijöistä, jotka päivystävät paikan päällä. Kesäkahvilan tuotto ohjataan Kuusankosken seurakunnan Kuressaaren ystävyysseurakunnalle Viroon. Hyvällä säällä kahvilapöydät katetaan ulos ja kirkkopuistossa järjestetään ohjelmaa. Kuusankosken kahvilassa pääsee osallistumaan yhteislauluhetkiin klo 13.30 keskiviikkoina 10.6., 15.7. ja 12.8.

Elimäen kirkon viereisessä seurakuntakeskuksessa on pikkusalissa kahvipannu kuumana tiistaisin ja torstaisin klo 12-14. Ennen kahvilan sulkeutumista on lauluvartti klo 13.45. Kesäkahvilan yhteydessä on myös tuotemyyntiä Elimäen seurakunnan lähetystyön hyväksi. Myytävänä on muun muassa kesään sopivia kauniita pyyhkeitä, laudeliinoja sekä tyynyliinoja.

Valkealan kirkolla pääsee nauttimaan Tapulikahvit neljänä kesäsunnuntaina 14. ja 28. kesäkuuta sekä 12. ja 26. heinäkuuta. Tapulikahvit järjestetään sunnuntain jumalanpalveluksen jälkeen vanhan kellotapulin ympärillä ulkotiloissa. Kahvien tuotto menee Valkealan seurakunnan lähetystyön hyväksi.

Kesällä avoinna olevat kirkot Kouvolassa:

• Jaalan kirkko 1.6.-28.8. ma-to 9-15 ja pe 9-13.
• Kuusankosken kirkko 3.6.-19.8. keskiviikkoisin klo 13-15.
• Elimäen kirkko 23.6.-23.7. tiistaisin ja torstaisin klo 11-14. Hartaus kirkossa klo 12. Seurakuntakeskuksessa kahvio avoinna klo 12-14, lauluvartti klo 13.45. Kahvion yhteydessä on myynnissä lähetyksen tuotteita.
Kirkot eivät ole avoinna juhannuksena.

Seurakuntien kahvilatoimintaa Kouvolassa:

Kuusankosken kirkko: Kesäinen kirkkokahvila 3.6.-19.8. keskiviikkoisin klo 13-15 Kuusankosken kirkon seurakuntasalissa. Sään salliessa myös ulkopöydät ja tapahtumaa kirkkopuistossa. Paikalla seurakunnan työntekijöitä. Yhteislauluhetki 10.6., 15.7. ja 12.8. klo 13.30-14. Tuotto Kuressaaren ystävyysseurakunnalle Viroon.
Elimäen seurakuntakeskuksen pikkusali: Kahvila 23.6-23.7. tiistaisin ja torstaisin klo 12-14. Klo 13.45 lauluvartti.
Valkealan kirkon Tapulikahvit: Valkealan kirkolla Tapulikahvit lähetystyön hyväksi jumalanpalveluksen jälkeen vanhan kellotapulin ympärillä sunnuntaina 14.6., 28.6., 12.7. ja 26.7.

Sat Jun 06 09:00:00 EEST 2020