Valokeilassa Ilouutinen – joulutapahtuma 23.12. Kouvolan Keskuskirkossa

Kouvolan seurakunta järjestää yhteistyössä seurakunnan vapaaehtoisten kanssa koko perheen joulutapahtuman aatonaattona 23. joulukuuta. Kouvolan Keskuskirkolla.
Näytelmän harjoituksissa ohjaaja ja näyttelijöitä

Keskuskirkossa esitetään teatterin moniosaaja Piia Kleimolan ohjaama uutuusnäytelmä Valokeilassa Ilouutinen. Katsojat pääsevät osallistumaan näytelmän kulkuun yhteislauluin, joita johtaa kanttori Mari Lehtinen.

Näytelmästä järjestetään kaksi esitystä, kello 16 ja 18. Molempien esitysten jälkeen näytelmän pyhä perhe siirtyy kirkon pihalle koottuun Betlehemin talliin ihailtavaksi. Paikalla on myös aasi ja lampaita.

Lämmittelemään pääsee seurakuntakeskuksen Maria-saliin, jossa on tarjolla glögiä.

Tavoitteena osallistava joulutapahtuma kaikenikäisille

Kymmenen vuoden ajan Kouvolan seurakunta toteutti yhdessä vapaaehtoisten kanssa suositun Lapsi tuo ilon- jouluvaelluksen Kouvolan keskustassa. Kävelykatu Manskin remontti aiheutti tapahtumalle katkon vuonna 2016, ja lopulta elämyksellisen vaelluksen aika päättyi.
– Kouvolan seurakuntaneuvostossa syntyi halu luoda jouluvaelluksen tilalle jotain uutta. Tavoitteeksi asetettiin sanomallisen ja osallistavan joulutapahtuman luominen. Sellaisen, johon kaupunkilaisten on helppo tulla, ja joka sopii kaikenikäisille, kertoo tapahtuman koordinaattori Maarit Kenttälä.

Onko jouluevankeliumilla uutisarvoa?

Uutta joulutapahtumaa suunnittelemaan asetettiin työryhmä, joka etsi ja löysi jouluevankeliumiin pohjaavan näytelmäkäsikirjoituksen. Amerikkalaisen draamaopettaja Kathy Aplebyn teksti tarjoaa jotain uutta tuttuun joulun sanomaan.
– Bethlehemin tapahtumia uutisoidaan nykyaikaisen keskusteluohjelman näkökulmasta. Reportterit haastattelevat paikalla olleita ja lapsen syntymää todistaneita ihmisiä, Kenttälä sanoo.
– Kokemastaan kertovat muun muassa paimenet sekä lapsen äiti Maria ja Joosef. Studiossa haastatellaan Jerusalemin temppelin hurskasta väkeä. Kuningas Herodeskin pyrähtää paikalle kutsumattomana vieraana avaten sanaisen arkkunsa. Uutisankkuri pyrkii välittämään katsojille kokonaiskuvan tapahtumista. Kuka tämä vastasyntynyt on ja mikä tekee hänen syntymästään ilouutisen? Reportterit haastattelevat silminnäkijöitä ja hämmästelevät: Onko siellä todellakin syntynyt maailman Pelastaja?

Näytelmä avaa Raamatun tapahtumien yhteyksiä toisiinsa

Pastori Tuija Nuutisen mielestä näytelmässä on katsottavaa kaiken ikäisille, ja se avaa uudella tavalla Raamatun tuttujen tapahtumien yhteyksiä toisiinsa. – Näytelmästä voi saada uusia oivalluksia ja jopa tietoa.

Näytelmän rooleissa on eri-ikäisiä vapaaehtoisia. Mariaa esittää Roosa Koivisto ja Joosefia Antti Salmela. Näytelmän studiossa tapahtumia avaavat lainopettaja Gamaliel eli Jari-Pekka Muotio ja profeetta Hanna eli Aija Kajama.

Ohjaaja Piia Kleimola sanoo, että näytelmässä on jotain vanhaa, jotain uutta ja jotain lainattua. – Valokeilassa Ilouutinen on pieni, kaunis ja tunnelmallinen esitys, josta saa hyvän joulumielen, Kleimola toteaa.

Su 23.12. klo 16 ja 18 Koko perheen joulutapahtuma Kouvolan Keskuskirkolla.

Joulunäytelmä ja yhteislauluja Keskuskirkossa. Näytelmän ohjaus Piia Kleimola. Yhteislauluja kanttori Mari Lehtisen johdolla. Näytösten jälkeen kirkon pihalla Betlehemin talli eläimineen. Glögitarjoilu Maria-salissa. Järjestää vapaaehtoiset yhdessä Kouvolan seurakunnan kanssa.

Tapahtuman vuoksi Hovioikeudenkatu on suljettu kello 15-20 Keskuskirkon edestä Savonkadun risteykseen saakka.

Näytelmän ohjaus Piia Kleimola
Yhteislaulut Mari Lehtinen
Puvustus Paula Liikanen
Tuotanto Kouvolan seurakunta / Maarit Kenttälä
Työryhmä: Maarit Kenttälä, Päivi Ainali, Vesa Vainio, Tuija Nuutinen, Ulla-Maija Hiltunen.

Rooleissa:
TV -juontaja – Tuija Nuutinen
Reportteri – Anna-Maria Jurva
Kuvaaja - Päivi Ainali
Paimenet Moona Lehtinen, Taimi Vanhalakka, Matias Jurva, Joosua Jurva ja Maria Kenttälä
Gamaliel, lainopettaja – Jari-Pekka Muotio
Antonius, korkea virkamies – Pekka Ainali