Laskiaisesta alkaa paastonaika

Kouvolan seurakuntien järjestämiä laskiaistapahtumia on sunnuntaina 11.2. ja tiistaina 13.2. Tuhkamessuun voi osallistua 14.2. Elimäen , Käpylän, Tuohikotin ja Kuusankosken kirkoissa. Tuhkakeskiviikon päivähartaus pidetään 14.2. Valkealan kirkossa.

Kolme nauravaista lasta laskee mäkeä pulkalla.

Laskiaismäkeen pääsee sunnuntaina 11.2. Voikkaan kirkolla ja tiistaina 13.2. Koivistontalolla. (Kuva: Adobe Stock)

Laskiaista vietetään paastonajan alkaessa. Laskiaisen juhlapäivät tänä vuonna ovat laskiaissunnuntai 11. helmikuuta ja laskiaistiistai 13. helmikuuta. Molempina päivinä on seurakuntien järjestämiä laskiaistapahtumia.

Tuhkamessu kutsuu matkalle paastonaikaan

Tuhkakeskiviikkoa vietetään 14. helmikuuta. Päivä on saanut nimensä siitä, että Raamatussa säkkiin pukeutuminen ja tuhkan ripotteleminen pään päälle ovat eräs vertauskuva katumukselle ja parannukselle. Tuhkakeskiviikon messu kutsuu matkalle paastonaikaan. Tuhkamessu on ehtoolliskirkko, jossa pappi tekee peukalollaan tuhkaristin sitä haluavan otsaan. Tuhkamessuun voi osallistua 14.2. klo 18 Elimäen, Käpylän ja Tuohikotin kirkoissa sekä klo 19 Kuusankosken kirkossa. Tuhkakeskiviikon päivähartaus pidetään 14.2. klo 12 Valkealan kirkossa. Myös päivähartaudessa on mahdollisuus saada tuhkaristi otsaan.

Ekopaaston aikana voi kokeilla oman arkensa muuttamista

Laskiaisena laskeudutaan 40 arkipäivää kestävään paastonaikaan, jota vietetään tänä vuonna
14.2.–30.3. Paaston avulla tavoitellaan mielenmuutosta ja keskittymistä olennaiseen. Elämä yksinkertaistuu, ja samalla annetaan tilaa hengellisyydelle.
– Vetäytyminen ja hiljentyminen voivat hoitaa ja rauhoittaa mieltä, ja sitä kautta herättää toivon. Silti paasto ei ole vain sisäänpäin kääntymistä, vaan oman toiminnan pohtiminen ja luopumisen opetteleminen voivat hyödyttää myös lähimmäistä ja luomakuntaa, arkkipiispa Tapio Luoma sanoo.

Kirkon Ekopaasto-kampanja innostaa suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon. Ekopaasto on toisenlaisen elämän kokeilua. Ekopaasto kulkee ”pikkuserkkuna” kristillisen paastoperinteen rinnalla, eikä siis korvaa paastoperinnettä. Sen sijaan se tuo paastoon oman, ajankohtaisen lisänsä. Ekopaasto liittyy sellaisiin elämäntavan muutoksiin, kuten hiljentämiseen ja kohtuullistamiseen, jotka voivat osaltaan hillitä ilmastonmuutosta. Ekopaaston aikana voi kokeilla oman arkensa muuttamista seitsemän viikon ajan. Paaston herättämiä ajatuksia ja kuvia voi jakaa sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #ekopaasto.

Kouvolan seurakuntien laskiaistapahtumat

Voikkaan kirkon laskiaistapahtumaa vietetään sunnuntaina 11.2. klo 12-14. Tapahtuma alkaa klo 12 Letkeällä laskiaishartaudella, ja jatkuu klo 12.15-14 laskiaisriehan merkeissä Voikkaan kirkossa ja sen takapihalla. Kerhotiloissa on ongintaa, arpojenmyyntiä, kasvomaalausta ja keppihevosia. Kirkon pihapiirissä on mäenlaskua, poniratsastusta, lumiukkopolku ja makkaranpaistoa.  Myynnissä on hernerokkaa, makkaraa, laskiaispullia ja kahvia. Tapahtuman tuotto menee lähetystyölle. Voikkaan kyläyhdistys on mukana järjestelyissä.

Napan lammella järjestetään sunnuntaina 11.2. klo 14 ulkoilmakirkko ja talvitapahtuma perheille.

Elimäen seurakuntakeskuksen pihapiirissä on laskiaistiistaina 13.2. klo 15-18 kivaa tekemistä koko perheelle. Myytävänä on hernekeittoa ja makkaraa. Maksutta on tarjolla pullaa ja mehua. Tapahtuman tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle.

Koivistontalolla on laskiaistiistaina 13.2. klo 17-19 laskiaistapahtuma perheille. Aluksi on perhekirkko. Tapahtumassa on oikeita poneja sekä keppihevosten hoitoa ja kepparirata. Tarjolla on hernekeittoa ja laskiaispullia. Mäenlaskua varten kannattaa ottaa oma pulkka tai liukuri mukaan.

Anjalassa seurakuntatalon ja koulun tontilla järjestetään laskiaistapahtuma paikallisten toimijoiden kanssa tiistaina 13.2. klo 17-19.

2024-02-06 10:58:00.0