Vietetään yhdessä uusi vuosi ja loppiainen

Uuden vuoden ja loppiaisen voi vastaanottaa yhdessä Kouvolan seurakuntien järjestämissä tilaisuuksissa.

Trumpetti lepää pöydällä tonttulakin päällä, taustalla on joulukuusi.

Vaskiyhtye The Art of Brass konsertoi Kuusankosken kirkossa loppiaisena 6.1. klo 17. Konsertissa kuullaan vielä joulun kauneimpia melodioita. Kuva: AdobeStock

Uudenvuoden aattona ja uudenvuodenpäivänä vietetään jumalanpalveluksia ja hartaushetkiä kirkoissa ympäri Kouvolaa. Iltavirkuille soveltuu uudenvuoden aattona 31.12. järjestettävä hartaus Keskuskirkossa klo 22.

Loppiaisena 6. tammikuuta järjestetään jumalanpalvelusten ohella kaksi konserttia, joihin on vapaa pääsy. Lahdesta saapuu konsertoimaan Kuusankosken kirkkoon vaskikvintetti The Art of Brass. Kvintetissä soittavat vaskiyhtyeen johtaja Kari Karjalainen ja Otso Juvonen, trumpetit, Timo Hiipakka, flyygelitorvi, Olli Lampi, pasuuna ja Teuvo Lampinen, tuuba. Vaskiyhtye taituroi vielä joulun kauneimpia melodioita – sekä klassisen musiikin helmiä että jazzahtavampiakin jouluhittejä. Konsertin urkurina on kanttori Risto Eskola, joka soittaa muutaman jouluisen urkukappaleen.

Kouvolan Keskuskirkossa järjestetään perinteinen loppiaiskonsertti, joka tuo kuulijoille mahdollisuuden palata vielä joulun tunnelmaan. Kirkon täyttävät laulut, jotka kertovat joulun tähdestä, itämaan tietäjistä ja Jeesus-lapsesta. Konsertissa esitetään harvemmin kuultuja joululauluja sekä erityisesti loppiaiseen liittyviä lauluja. Konsertin laulusolisteina ovat Hanna Hasu, Teija Kapiainen ja Anne Korpelainen. Heitä säestää kanttori Terhi Paukku pianolla ja uruilla.

Uusi vuosi – uusi alku

Keskiajalta alkaen uudenvuoden kirkollinen juhlan aihe on ollut Jeesuksen ympärileikkaus ja nimenanto. Luukkaan evankeliumin mukaan kahdeksan päivän kuluttua syntymästään Jeesus vietiin ympärileikattavaksi ja saamaan nimi temppeliin. Israelin kansan tapojen mukaan ympärileikkaus tapahtui samaan aikaan kuin nimen antaminen. Jeesuksen nimi tarkoittaa heprean kielellä pelastusta.

Miksi loppiaista vietetään?

Loppiainen, Jumalan ilmestymisen juhla, on joulua vanhempi juhla. Silloin juhlistetaan kolmen viisaan miehen saapumista tähden johdattamina Betlehemiin. Itämaan tietäjien lukumäärää ei mainita Raamatussa. Siellä toki mainitaan lahjat, joita he toivat: kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Sillä perusteella heitä ajatellaan olleen kolme.

Uudenvuoden ja loppiaisen tilaisuudet Kouvolassa:

Uudenvuodenaatto 31.12.

klo 10 Kauneimmat joululaulut -messu Sippolan kirkossa.
klo 10 Messu Keskuskirkossa.
klo 10 Messu Valkealan kirkossa.
klo 10 Messu Elimäen kirkossa.
klo 10 Messu Jaalan kirkossa.
klo 10 Messu Kuusankosken kirkossa.
klo 18 Uudenvuodenaaton hartaus Inkeroisten kirkossa.
klo 18 Yksi pysyy - musiikillinen ilta Jumalan kanssa Voikkaan kirkossa. Kesäsoittajat & Co. Musiikkipainotteinen ilta, jossa mahdollisuus laulaa yhdessä, olla yhdessä, jakaa elämisen kiemuroita yhdessä.
klo 22 Uudenvuodenyön hartaus Keskuskirkossa.

Uudenvuodenpäivä 1.1.

klo 10 Messu Valkealan kirkossa.
klo 10 Messu Anjalan kirkossa.
klo 10 Messu Elimäen kirkossa.
klo 13 Sanajumalanpalvelus Käpylän kirkossa.
klo 17 Iltakirkko Kuusankosken kirkossa.

Loppiainen 6.1.

klo 10 Messu Sippolan kirkossa.
klo 10 Messu Keskuskirkossa.
klo 10 Messu Kuusankosken kirkossa. Lähetysjärjestö Steiger esittäytyy, saarna Sami Kosola. Kirkkokahvit.
klo 10 Messu Valkealan kirkossa, Parikanniemisäätiön kirkkopyhä. Seurat ja kirkkokahvit klo 11 seurakuntakeskuksella.
klo 10 Messu Korian kirkossa. Lähetystyön pyhä Evankelisen lähetysyhdistyksen kanssa.
klo 15 Lähetystäräys Myllykosken kirkossa. Lähettivieraana Olli Pitkänen Suomen Lähetysseurasta.

Loppiaisen 6.1. konsertit

La 6.1. klo 17 The Art of Brass vaskikvintetin konsertti Kuusankosken kirkossa. Kari Karjalainen ja Otso Juvonen, trumpetit, Timo Hiipakka, flyygelitorvi, Olli Lampi, pasuuna ja Teuvo Lampinen, tuuba. Vapaa pääsy.
La 6.1. klo 18 Loppiaiskonsertti Keskuskirkossa. Perinteinen loppiaiskonsertti Keskuskirkossa tuo kuulijoille mahdollisuuden palata vielä joulun tunnelmaan. Hanna Hasu, Teija Kapiainen ja Anne Korpelainen, laulu, Terhi Paukku, piano ja urut. Vapaa pääsy. Ohjelma 10 euroa.

2023-12-22 13:09:17.0