Kynttilätapahtuma itsemurhan tehneiden muistolle

Kouvolan seurakuntakeskuksessa järjestetään sunnuntaina 19.11. klo 17 kynttilätapahtuma itsemurhan tehneiden muistolle. Tapahtumalla kunnioitetaan itsemurhan kautta kuolleiden muistoa ja pyritään tuomaan lohtua läheisensä menettäneille.

Palava kynttilä, jota ympäröivät kädet.

Kynttilätapahtuman jälkeen voi sytyttää kynttilän Kouvolan seurakuntakeskuksen sisäpihalle.

Kynttilätapahtuma pidetään Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa. Tapahtumassa juodaan aluksi iltakahvit, jonka jälkeen kuullaan kokemusasiantuntijapuheenvuoro ja musiikkia. Tapahtuman jälkeen voit sytyttää kynttiläsi seurakuntakeskuksen sisäpihalle.

Suomessa itsemurhan kautta kuoli vuonna 2021 747 ihmistä. Keskimäärin itsemurhia tehdään 2-3 päivässä. Aihe koskettaa kaiken ikäisiä ihmisiä sukupuoleen tai sosioekonomiseen asemaan katsomatta. Kaikki menehtyneet ovat jollekin läheisiä: äitejä, isiä, lapsia, lapsenlapsia, sisaruksia, puolisoja, rakastettuja, ystäviä tai muita läheisiä.

Tapahtuma on lähtöisin Mielenterveyden keskusliitosta vuodelta 1992. Tänä vuonna Kouvolassa ovat järjestäjinä Surunauha ry, Kakspy (Kaakkois-Suomen sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry.) ja Kouvolan seurakunta. Kynttilätapahtumia järjestetään kymmenillä paikkakunnilla marraskuisena sunnuntaina juuri ennen valtakunnallista mielenterveysviikkoa, jota vietetään viikolla 47. Tänä vuonna mielenterveysviikon teemana ovat tunteet.

Tilaisuus on avoin kaikille, tervetuloa!

Surunauha ry
044 751 9916 (myös WhatsApp)
toimisto@surunauha.net

Leena Sahamies, diakonissa