Kouvolassa päivystyksiä hautausmailla pyhäinpäivänä 4.11.

Pyhäinpäivänä hautausmaille syttyy kynttilöiden valomeri ja kirkoissa muistellaan kuluneen vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia. Anjalankosken, Elimäen ja Valkealan seurakunnissa hautausmailla voi myös kohdata seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia ja keskustella heidän kanssaan.

Hautalyhdyssä palaa kynttilä, kanervat lyhdyn vieressä.

Pyhäinpäivä Välikankaan hautausmaalla. Kuva: Martti Kivistö.

Hautausmailla päivystäjät tunnistaa vihreästä tai violetista kirkon liivistä. Hautausmaapäivystysten yhteydessä heränneistä käytännön kysymyksistä liittyen esimerkiksi hautojen hoitoon voi ottaa yhteyttä arkena Kouvolan seurakuntayhtymän hautaus- ja puistopalvelujen toimistoon.

Kynttilän voi sytyttää myös muualle haudattujen muistomerkille

Pyhäinpäivänä on tapana viedä haudoille kynttilöitä ja kukkia. Kynttilöiden sytyttäminen symboloi iankaikkisuuden toivoa ja uskoa kuoleman jälkeiseen elämään. Jos ei pääse sytyttämään kynttilää toisella paikkakunnalla sijaitsevalle omaisen haudalle, voi kynttilän viedä hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkille. Kouvolan seurakuntayhtymän hautausmailta löytyy muualle haudattujen muistelupaikkoja tai muistomerkkejä, joiden luona voi käydä sytyttämässä oman kynttilänsä.

Kohtaa seurakunnan työntekijöitä ja vapaaehtoisia Kouvolan hautausmailla 4.11.

Klo 11.30-13 Elimäen hautausmaalla. Pyhäinpäivän polku lapsille.
Klo 12–14 Korian Napan hautausmaalla.
Klo 14-17 Hirvelän, Karhunkankaan, Anjalan, Välikankaan ja Muhniemen hautausmailla. Tarjolla kuumaa mehua. Lapsiperheille pyhäinpäivän polku, joka alkaa hautausmaan pääportin läheisyydestä.
Klo 15.30-17.30 Valkealan kirkonkylän hautausmailla. Tarjolla kuumaa glögiä ja pipareita. Kirkkomaalla muistelun rastipolku 1.-8.11. Rastipolku soveltuu lapsiperheille. Ota mukaan kynttilä, jonka voit sytyttää.

Pyhäinpäivän kirkot 4.11.

Klo 10 Messu Valkealan kirkossa. Seppeleenlaskut klo 9.45 Karjalaan jääneiden muistomerkillä ja klo 11.15 Pro Patria -muistomerkillä.
Klo 10 Messu Elimäen siunauskappelissa.
Klo 12 Sanajumalanpalvelus Sippolan kirkossa.
Klo 13 Messu Käpylän kirkossa.
Klo 14 Hartaus Korian siunauskappelissa.
Klo 15 Hartaus Kuusankosken siunauskappelissa.
Klo 18 Iltakirkko Elimäen, Jaalan, Kuusankosken ja Valkealan kirkoissa sekä Keskuskirkossa.

Iltakirkoissa sekä Sippolan sanajumalanpalveluksessa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia sytyttämällä heidän muistokseen kynttilät, ja lukemalla niiden seurakunnan jäsenten nimet, joista kuolintieto jäsentietojärjestelmään on rekisteröitynyt 1.11.2023 mennessä, ja joiden omaiset ovat antaneet luvan nimen lukemiseen  jumalanpalveluksessa. Vainajan nimi luetaan sen seurakunnan kirkossa, jonka jäsen vainaja oli, ei sen seurakunnan kirkossa, jonka alueella siunaus toimitettiin.

2023-10-31 16:36:43.0