Valkealassa neljä iltaa surusta lohdutukseen

Valkealan seurakunta järjestää loka-marraskuun aikana neljä suruteemaista iltaa. Tapahtumiin ovat tervetulleita kaikki, joita aihe koskettaa. Suruiltoihin ei ole ennakkoilmoittautumista.

Tumma hahmo polvistuneena rukoilemaan usvaisen järven rannalla auringonvalon siivilöityessä usvan läpi.

Suruiltoihin voi tulla käsittelemään omaa surua ja kuulemaan lohdun sanoja.

- Halusimme luoda perinteisen, suljetun sururyhmän tilalle tällaisen avoimien tapahtumien sarjan. Jokaisessa illassa käsitellään suruun ja kaipaukseen liittyviä teemoja ja edetään surun aikajanalla menetyksen hetkestä siihen, kuinka elämä jatkuu surun kanssa, diakoni Sanna Paakala kertoo.

Kolme ensimmäistä iltaa pidetään Valkealan seurakuntakeskuksen alasalissa (Kalevantie 14). Jokaisella illalla on oma teema ja pohjustuksen jälkeen käydään keskustelua, johon voi halutessaan osallistua. Kenenkään ei ole pakko kuitenkaan puhua.

- Suru voi olla monenlaista, ja vaikka menetyksestä olisi pitkä aika, voivat surun teemat silti koskettaa. Illoissa on mahdollista pohtia oman elämän suruja ja käsitellä menetyksiä riippumatta siitä, onko suru tuore vai vanhempi. Sillä ei ole myöskään merkitystä, suretko läheistä vai etäisempää henkilöä. Toki iltaan voi tulla myös muuten vain, jos aihe kiinnostaa. Siksi haluamme tuoda surun näkyviin ja avata tilaisuudet kaikille kiinnostuneille, Paakala kuvailee.

Ensimmäisen suruillan teemana 12.10. on Suru saapuu. Silloin mukana ovat sairaalapastorit Kari Niemelä ja Tuula Ylikangas. Toinen ilta järjestetään teemalla Suruelämää 26.10. ja paikalla on seurakuntapastori Saija Sarkasuo. Kolmannessa illassa 9.11. kuljetaan Kohti toivoa Ari ja Jaana Luomajoen opastuksella. Kaikki tilaisuudet alkavat kello 18. Diakoniatyöntekijä on tavattavissa kaikissa illoissa.

Neljäs sarjan ilta on Toivon ja lohdutuksen ilta Valkealan kirkossa 23.11. klo 18. Illan aikana kuullaan musiikkia ja tekstejä surusta toivoon ja kaipauksesta lohdutukseen. Paikalla ovat kanttori Teemu Kääriäinen, Saija Sarkasuo ja Sanna Paakala.

- Aiemmat illat ovat olleet todella pidettyjä, ihmiset ovat kiittäneet niitä lepohetkiksi ja nauttineet siitä, että kirkkoon voi tulla vain olemaan ja vastaanottamaan, Paakala kertoo.

Lisätietoja:

2023-09-29 16:14:00.0