Mikkelinpäivä 1.10. on enkelien ja lasten juhlapyhä

Mikkelinpäivän kunniaksi Kouvolan seurakuntien kirkoissa vietetään perhemessuja ja Inkeroisissa on vauvakirkko. Korian kirkossa puolestaan kastetaan alle rippikouluikäisiä lapsia yhteisessä kastepäivässä.

Vauvan kastetilaisuus, jossa kädet ovat vauvan pään yläpuolella siunaamassa.

Korian kirkossa järjestetään yhteinen kastepäivä Mikkelinpäivänä 1.10.

Valkealan kirkossa järjestetään Mikkelinpäivän kunniaksi perhemessu kello 10. Päivä- ja perhekerhot ovat mukana tapahtumassa, ja messun jälkeen juodaan lastenohjaaja Päivi Pulkkisen läksiäiskahvit seurakuntakeskuksen yläsalissa.

Kuusankoskella järjestetään vanhustenviikon perhemessu kello 10. Messussa ovat mukana kanttori Risto Eskolan luotsaamat Jaalan ja Kuusankosken lapsikuorot, ja esillä on kirkkotuvan kävijöiden askartelemia enkeleitä. Mikkelinpäivän enkeliteema kuuluu myös tuttujen virsien sanoissa. Messun jälkeen tarjoillaan kirkkokahvit ja -mehut kirkon sivusalissa.

Kouvolan Keskuskirkon Mikkelinpäivän messussa kello 10 alkaen ovat mukana syys-joulukuussa 70 vuotta täyttäneet. Kolehti kerätään Mikkelin hiippakunnan alueella tehtävän lapsi- ja nuorisotyön sekä jumalanpalvelus- ja kirkkomusiikkityön tukemisen ja kehittämisen hyväksi.

Inkeroisten kirkossa alkaa vauvakirkko kello 13, ja Korian kirkossa järjestetään perhemessu ja ruokailu kello 16 alkaen.

Yhteisessä kastepäivässä kastetaan alle rippikouluikäisiä lapsia

Mikkelinpäivänä Korian kirkossa järjestetään kaikkien Kouvolan seurakuntien yhteinen kastepäivä, jossa kastetaan alle rippikouluikäisiä lapsia, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet aiemmin kastamatta. Yhteisen kastehetken jälkeen uusia seurakunnan jäseniä juhlitaan Korian kirkolla täytekakkukahvein.

Mikkelinpäivää on vietetty 400-luvulta saakka

400-luvulta lähtien syyskuun 29. päivä on omistettu ylienkeli Mikaelille. Taistelu, jonka hän kävi pimeyden valtoja vastaan, liittyy pääsiäiseen. Kristus on saavuttanut ratkaisevan voiton pahan valloista, mutta taistelu jatkuu edelleen maailmassa.

Myöhemmin Mikkelinpäivästä on tullut kaikkien enkelien päivä, jolloin tutkistellaan heidän merkitystään ja tehtäviään. Jumalan sanansaattajina enkelit suojelevat ja opastavat ihmistä ja muistuttavat häntä Jumalan tahdon mukaisesta elämästä. Mikkelinpäivää vietetään 29.9. tai, jos se on arkipäivä, seuraavana sunnuntaina.

2023-09-21 16:14:00.0