Sanaa ja soppaa on erilainen messu

Sanaa ja soppaa on yhteinen, rento illanvietto ja messu kirkossa.

Kanttori, pappi ja seurakuntalainen Kuusankosken kirkon alttarin portailla.

Kanttori Marianna, pappi Tomi ja vapaaehtoinen Marja-Liisa ovat tekemässä Sanaa ja soppaa -messua syyskuussa.

Kuusankosken seurakunta järjestää syyskaudella kolme Sanaa ja soppaa -messua. Kaksi messua vietetään Kuusankosken kirkossa 24. syyskuuta ja 29. lokakuuta ja kolmas Jaalan kirkossa 26. marraskuuta.

– Kuusankosken seurakunta järjestää Sanaa ja soppaa -messut vaihtoehtona perinteiselle sunnuntain aamujumalanpalvelukselle. Kaikki eivät välttämättä halua tulla tai pääse kirkkoon aamulla, joten valitsimme tapahtuma-ajaksi illan. Mietimme, miten voisimme houkutella jumalanpalvelukseen myös uusia kävijöitä, ja syntyi idea ruokailusta messun yhteydessä. Tästä on monessa seurakunnassa saatu myönteisiä kokemuksia. Sanaa ja soppaa -illassa voi saada ruokaa sekä sielulle että ruumiille, seurakuntapastori Tomi Päivinen summaa messujen idean.

Ihmisen näköistä ilman pönötystä

Sanaa ja soppaa -messu alkaa yhteisellä ruokailulla klo 17. Messu vietetään noin kello 17.45 alkaen. Messun jälkeen on mahdollisuus jäädä vielä iltateelle. Kuusankosken kirkossa ruokailu on järjestetty kirkon sivusalissa ja Jaalan kirkossa kirkon seurakuntasalissa.

– Ruokailu on vapaamuotoista ja sen yhteydessä on mahdollisuus keskustella ihmisten kanssa. Lisäksi ruokailun jälkeisestä messuosiosta on pyritty tekemään mahdollisimman helposti lähestyttävä. Otamme mielellämme vapaaehtoisia erilaisiin tehtäviin messussa, aina saarnaan asti, Tomi Päivinen kertoo.
– Sanaa ja soppaa -messun ajatuksena on osoittaa, että jumalanpalveluksen ei tarvitse olla kaavamuotoista pönöttämistä, vaan ihmisen näköistä ja ihmisiä varten.

Sanaa ja soppaa -messuihin ovat kaikenikäiset tervetulleita. Lapsille on jokaisessa messussa järjestetty omaa tekemistä.
– Näin vanhemmatkin voivat hetkeksi levähtää ja rauhoittua Jumalan pyhien salaisuuksien ääreen, Tomi Päivinen sanoo.

Tervetuloa Kuusankosken kirkkoon 24.9.

Ensimmäinen Sanaa ja soppaa -messu kutsuu Kuusankosken kirkkoon sunnuntaina 24. syyskuuta kello 17. Silloin tarjolla on kasvissosekeittoa, jonka valmistaa seurakunnan vapaaehtoinen Marja-Liisa Jallow apulaisineen. Messussa mukana ovat pastorit Tomi Päivinen ja Satu Leino, kanttori Marianna Pellinen ja seurakunnan vapaaehtoisia. Messu on kyseisenä pyhänä Kuusankosken seurakunnan pääjumalanpalvelus.

2023-09-08 14:42:06.0