Elimäen kirkon urut esittäytyvät 16.10.2016

Elimäen kirkon kunnostetut urut esittäytyvät käyttöönottokonsertissa, sunnuntaina 16.10 klo 18.00. Urut soivat seurakuntayhtymän kanttoreiden Pekka Ainalin, Kaisa Alasaarelan, Elisa Murtoperän ja Ville Perkkiön käsissä.

Urut esittäytyvät PNG_M.png

- Konsertin tarkoituksena on esitellä uutta soitinta monipuolisesti, soittaa erityylisiä urkukappaleita, sekä kertoa seurakunnalle merkittävän urkuprojektin vaiheista. Konsertin yhteydessä pidetään myös vanhojen, käytöstä poistettujen urkupillien huutokauppa. Pillien toivotaan löytävän uuden kodin elimäkeläisistä kodeista, kertoo kanttori Ville Perkkiö.

Elimäen kirkon urut kunnostettiin yhdistämällä kirkon vanhat urut Kymintehtaan seurakuntatalon käyttöä vaille jääneisiin urkuihin. Uusien, kunnostettujen urkujen rakenne on pitkälti Kymintehtaan, johon on yhdistetty äänikertoja vanhoista Elimäen kirkon uruista. Fasadi, eli urkujen julkisivu säilyi koneiston remontista huolimatta entisellään.

- Ero uusilla ja vanhoilla uruilla on kuin yöllä ja päivällä. Kunnostetut urut ovat toimintavarmat, niiden sointi on kirkkaampi ja pohja on syvempi ja muhevampi. Vanhat urut olivat todellinen murheenkryyni, vertaa kunnostettuja urkuja aiempiin Pekka Ainali.

Elimäen kirkon urkujen käyttöönottokonsertti 16.10 klo 18.00. Konsertissa esiintyy Pekka Ainali, Elisa Murtoperä, Kaisa Alasaarela, Ville Perkkiö ja Kaarel Kõllo. Musiikin lisäksi konsertissa kuullaan tietoa urkuprojektista ja sen vaiheista, sekä pidetään käytöstä poistettujen pillien huutokauppa. Meklarina huutokaupassa toimii Kari Aalto. Konserttiin on vapaa pääsy.

Ville Perkkiö
kanttori, Elimäen seurakunta