Kirkkotupa on uusi kohtaamispaikka Kuusaalla

Kaikenikäisten kirkkotupa Kuusankosken kirkon alakerran tiloissa tarjoaa joka tiistai tekemistä lapsille ja kohtaamisia aikuisille.

Pieni tyttö istuu leikkimässä ison lelunallekarhun sylissä.

Kirkkotuvassa löytyy paljon tekemistä lapsille. Kirkkotupa on kaikenikäisten uusi kohtaamispaikka. Kuva: Laura Blom

Kirkkotupa on uusi kaikenikäisten kohtaamispaikka, joka tarjoaa tekemistä lapsille ja kohtaamisia aikuisille. Kirkkotupa on avoinna Kuusankosken kirkon alakerran tiloissa 15. elokuuta alkaen tiistaisin kello 9–15.30.

– Kirkkotuvan tarkoitus on koota laajasti yhteen seurakuntalaisia ja seurakunnan työntekijöitä. Ajatuksena on yhteinen olohuone, johon voi piipahtaa kahville ja vaikka lukemaan päivän lehden. Lapset voivat leikkiä ja touhuilla kavereiden kanssa, vanhemmat jutella keskenään. Lapsille on tarjolla runsaasti leikkivälineitä. Isovanhempi-ikäiset voivat seurata lasten leikkejä ja kertoa omasta lapsuudestaan. Koululaiset voivat tulla kirkkotupaan koulun jälkeen, vaikka tekemään läksyjä ja pelaamaan lautapelejä, kertoo varhaiskasvatuksen ohjaaja Satu Jääskeläinen Kuusankosken seurakunnasta.
– Koska kyseessä on uusi toiminta, otamme mielellämme vastaan palautetta ja ideoita seurakuntalaisilta kirkkotuvasta, Satu Jääskeläinen vinkkaa.

Ihmisläheisiä aiheita pienellä ripauksella pyhää

Viikoittain kirkkotuvalla on mukana lastenohjaajien lisäksi muita seurakunnan työntekijöitä, kuten kanttori, pappi tai diakoni. Tuvalla voi näin tutustua monipuolisesti myös seurakunnan työntekijöihin.
Jokaisella kokoontumiskerralla on viikoittain vaihtuva aihe, jonka puitteissa pidetään yhteinen ohjelmatuokio.
– Aihe voi olla mitä vain kädentaidoista yhteislauluihin ja muisteluun. Kaikki aiheet ovat ihmisläheisiä – pienellä ripauksella pyhää, Satu Jääskeläinen sanoo.

Kahvia tarjolla koko päivän, kerran kuussa nakkikeittoa

Kahvia ja mehua on tarjolla kirkkotuvassa koko päivän. Kerran kuussa on lounastarjoiluna seurakunnan tarjoamaa nakkikeittoa. Kirkkotuvalla on myös mahdollisuus lämmittää ja syödä omia eväitä.

Lisätietoja:

Mon Aug 07 14:34:23 EEST 2023