Piispa Seppo Häkkisen lähtömessu Mikkelissä elokuun lopussa

Piispa Seppo Häkkisen lähtömessu pidetään sunnuntaina 27.8. Mikkelin tuomiokirkossa. Tarjoilujen vuoksi messuun pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon perjantaihin 11.8. mennessä.

Silmälasipäinen ja harmaahiuksinen piispa viininpunaisessa paidassa ja suuri ristikoru kaulallaan roikkuen.

Piispa Seppo Häkkinen siirtyy eläkkeelle ja hänen seuraajakseen on valittu Imatran seurakunnan kirkkoherra, teologian tohtori Mari Parkkinen.

Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen siirtyy eläkkeelle 1.9. alkaen. Piispan lähtömessua vietetään sunnuntaina 27.8. kello 10 Mikkelin tuomiokirkossa. Messun päätteeksi piispa jättää viran tunnukset kirkon alttarille. Kirkkokahvit juodaan tuomiokirkon pihalla, ja lähtöjuhlaa vietetään tuomiokirkossa kello 12.15. Juhlan jälkeen on mahdollisuus piispan tervehtimiseen.

Piispa Seppo Häkkisen lähtömessun voi katsoa Mikkelin hiippakunnan YouTube-kanavaltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Teologian tohtori Seppo Häkkinen on Mikkelin hiippakunnan kymmenes piispa. Hänet vihittiin virkaansa kynttilänpäivänä 8.2.2009. Häkkisen seuraajaksi on valittu Imatran seurakunnan kirkkoherra, teologian tohtori Mari Parkkinen, joka vihitään uudeksi piispaksi 3.9. Mikkelin tuomiokirkossa.

Messuun ilmoittauduttava mukaan 11.8. mennessä

Tarjoilun vuoksi lähtömessuun pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon pe 11.8. mennessä ja mainitsemaan samassa yhteydessä mahdolliset erityisruokavaliot.

Ilmoittautuminen ensisijaisesti osoitteessa www.lyyti.in/Lahtomessu2023 tai toissijaisesti toimistosihteeri Senja Mäkelälle, senja.makela@evl.fi tai puh 050 389 8858.

Piispan tehtävät

Piispanvirka on kaitsijan virka. Kirkkojärjestyksen 18 luvun alussa piispan tehtävä ilmaistaan lyhyesti: ”Piispa, kukin hiippakunnassaan, on seurakuntien ja pappien ylin kaitsija.”

Kaitsijan tehtävä on huolehtia Kristuksen kirkolleen antaman tehtävän uskollisesta hoitamisesta. Kaitsijan tehtävänä on auttaa ihmisiä löytämään yhteys Kristukseen, pysymään siinä ja näkemään, mitä usko ja rakkaus merkitsevät siinä yhteiskunnassa ja maailmassa, jossa Jumalan kansa kulloinkin elää. Kaitsijan tehtävä on valvojan ja tarkkaajan, tien näyttäjän ja rohkaisijan, ykseyden vaalijan ja puolustajan tehtävä.

Piispan kaitsentatehtävän toteutustavoiksi on keskiajalta lähtien ymmärretty julkinen opettaminen, hallinto ja vihkiminen (potestas magisterii, iurisdictionis ja ordinis). Piispa on hengellinen opettaja, joka on vastuussa – paitsi omasta opetuksestaan – myös siitä, että kirkossa toimitaan oikean opin mukaan. Hän johtaa kirkollista hallintoa alueellaan sekä edistää kirkon tehtävän toteutumista seurakunnissa. Hän osallistuu myös kokonaiskirkon tehtäviin ja kantaa omalta osaltaan vastuuta piispojen kollegiosta. Hänen tehtäviinsä kuuluu vihkiä papit sekä tukea ja valvoa seurakunnan työntekijöitä.

Thu Aug 03 15:38:00 EEST 2023